Re: Czy kupić Thoroughbred'a?

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Fri 18 Oct 2002 - 15:24:42 MET DST

Bat wrote:
> Zawsze mi się wydawało, że to płyta podaje procesorowi odpowiednią
> częstotliwość (pomnożoną odpowiednią ilość raz) Z twojej wypowiedzi
> wynika, że procesor sam, wewnętrznie wytwarza odpowiednią częstotliwość
> zegara. Jesteś tego pewien?

Płyta podaje procesorowi takt magistrali (FSB) oraz _sugestię_ mnożnika
(i parę innych sygnałów niezbędnych do komunikacji). Procesor może mieć
mnożnik zablokowany całkowicie lub częściowo (może np. ignorować tylko
część pinów kodujących ustawienia mnożnika na płycie, i/lub niektóre
kombinacje uznać za nielegalne) i nigdzie nie jest powiedziane, że ten
mnożnik może tylko całkowity i połówkowy, w szczególności były procesory
AMD K5, które miały mnoznik 1.75 i płyty nic do tego nie miały,
conajwyżej źle wypisywały takt procka na starcie. Były procki, które
kombinację sygnałów stosowaną wcześniej do ustawienia mnożnika 1.5
wykorzystywały jako (IIRC) 3.5. Do wewnętrznych operacji faktycznie jest
generowany takt zegara wynikający z FSB i ustawień układu podwyższającego
"mnożącego" czestość taktu. Generowanie 1GHz na płycie jest zresztą
problematyczne, bo ze względu na prędkość światła długość jednego taktu
zegara byłaby rzędu 30cm, przy 3GHz to już jest 10cm, czyli ledwo ze 2
razy więcej niż rozmiar Socketu ...

--
Pozdrówka,
        Artur