Re: Soczewka w CDROM - czym czyścić?

Autor: Zbig (zbig_at_z.pl)
Data: Wed 16 Oct 2002 - 21:05:33 MET DST

FRANC wrote:
> "Stanislaw Binczycki" <benek_at_address.in.sig> wrote in message

> A sprezone powietrze w puszce nie wystarczy? Przeciez tluszcz raczej sie tam
> nie dostaje zeby stosowac chemie. Poza tym soczewka sie rusza przy
> dotykaniu - duze ryzyko uszkodzenia.
>
> Pozdrawiam
> FRANC

Nie polecam żadnych płynów - soczewka i optyka poniżej ma powłoki
antyrefleksyjne - mogą się rozpościć. Widzialem już zkutek czyszczenia
nowiutkiego audio cd "high-end" - facet miał cekolowanie w mieszkaniu,
sprzęt mimo folii się przkużył, a on użył jakiegoś "profesjonalnego"
spreja do czyszczenia optyki - sprzęt to wyrzucenia.
Czyścić wyłacznie na sucho - powietrzem, miękkim suchym pędzelkiem
(zaptytaj fotografa jak się czyści optykę!).
Osobiście stosuję brutalną metodę wycierania nad i pod soczewką
"patyczkiem" zrobionym ze zrolowanego kawaleczka chusteczki higienicznej
(nie dotykać końca aby paluchami nie zatłuścić!). Potem przedmuchać
paprochy - tylko nie opluć ;) - i gra!
Pod ruchomą soczewką jest druga ( w porządmiejszym sprzęcie) i ją też
warto przetrzeć. Jak poniżej jest dziura, to znaczy, że układ optyczny
lasera (głównie zwierciadło półprzepuszczalne) jest "otwarty" (nie
zabezpieczony drugą soczewką przed kurzem). Wtedy warto przetrzeć w
głębi co się da i wydmuchać.
Soczewka jest delikatna i zamocowana elestycznie, ale papierkiem jej na
pewno nie urwiesz.

Pozdrawiam,

Zbig