Re: No to wemy na warsztat monitory LCD...

Autor: Paweł Niewiadomski (niewiado_at_bg.am.lodz.pl)
Data: Wed 09 Oct 2002 - 18:03:46 MET DST

shark at post.pl (zuko / Shark von Cygnus) wrote in <oojknug0kj60jb8io7bg0pqq1qgg45rnpo_at_4ax.com>:

> [...]
>800x600 przy 85 Hz. No ale po kilku godzinach pracy bolą ją oczy. I
>tak si? zastanawiam, czy nie by?oby dobrym rozwiązaniem kupi? dla tej
>osoby monitorka LCD. Widzia?em tak w cenie oko?o 2000 zeta monitorki o
>parametrach 1024x768, 85Hz. Myśl?, ?e to by by?o niez?e. Ale nurtuje
>mnie kilka spraw:
>
>1. Czy od siedzenia przy takim monitorze rzeczywiście nie bolą oczy?
>Bo wiecie, to jest g?ówny argument za kupnem nowego monitora. I g?upio
>by by?o, gdybym poleci? tej osobie wydatek rz?du 2000 zeta i gdyby
Roznica jest rozwalajaca. Kiedys nie moglem wysiedziec przed monitorem paru godzin,
teraz siedze caly dzien i nic. Jedyny trick w moim przypadku polegal na zmniejszeniu
nieco kontrastu i jasnosci w monitorze LCD, bo na poczatku troche lzawily mi oczy od
zbyt ostrych kolorow.

>2. Czy takie parametry ( 15'', 1024x768, 85Hz ) są wystarczające do
>komfortowej pracy? Zastosowanie to office i Internet, ?adnych gier.

Jak najbardziej. Jedyny dyskomfort to lekkie smuzenie przy przewijaniu stron
internetowych, ale do tego b. szybko mozna sie przyzwyczaic.

>3. Jaka jest trwa?oś? monitora LCD? Tzn. ile latek mo?e on poświeci??
>No bo wiecie, jeśli taki monitor postawi si? na biurku i za 3 lata
>trzeba b?dzie znowu wydawa? tyle szmalu, no to hmmm....

Trwalosc LCD jest znacznie wyzsza od monitorow w jakiejkolwiek innej technologii.
Poza tym niewielkie defekty (np zgasniety piksel) nie powoduja dyskomfortu w pracy
takiego, jak np rozjezdzajace sie kolory w CRT. Niestety jednak trzeba sie z
cieklokrystalicznym panelem dosc delikatnie obchodzic, bo latwiej jest taki ekran np
zarysowac.

>4. Nigdy jeszcze nie kupowa?em monitora LCD i nie wiem na jakie
>parametry mam zwróci? uwag?, jakie parametry wyznaczają klas? tego
>sprz?tu. Tak wi?c prosi?bym o jakieś wasze komentarze, ew. linki do
>stron gdzie ten temat jest szerzej rozwini?ty.

Przede wszystkim jasnosc (brightness) i kontrast. Poza tym warto sie zainteresowac,
czy ma zlacze cyfrowe DVI, bo niektore monitory kiepsko pracuja na standardowym
zlaczu analogowym D-sub, a DVI to przyszlosciowa technika (niestety wymaga zmiany
karty, wiec najlepiej kupic monitor z dwoma zlaczami DVI i D-sub).

>5. Czy wśród monitorków LCD te? są takie firmy, których lepiej si?
>wystrzega?, jak samtron, aoc, czy jakieś takiej inne? I jakie to
>firmy? Tak samo z tymi dobrymi, co byście polecili z monitorków LCD?
>Kwota do wydania to maximum 3000 z?.

Ja mam EIZO FlexScan F365. Pelna rewelacja! Nawet podlaczony do zwyklej karty
graficznej pod D-sub sprawuje sie super. Jest to wydatek rzedu 3000 zl, ale moge
polecic bez pudla. Ogladalem kilka innych przed zakupem i ocena wypadla mocno na
korzysc EIZO. Przede wszystkim kolory w tym monitorze odwzorowane sa prawie
idealnie, czego nie da sie powiedziec o niektorych innych firmach, a poza tym
przetwornik cyfrowo/analogowy rowniez bezkonkurencyjny.

>6. Ja wiem, ?e za taką kas?, to mo?na super hiper 17tk? kupi? o super
>jakości obrazu, aleee... No powiedzcie, czy gdyby na biurku sta?a
>17tka, rozdzielczoś? pracy 1027x768, 120 Hz odświe?ania, super obraz,
>to czy przy czymś takim od kilkugodzinnego siedzenia nie b?dą bole?
>oczy?

To zalezy od wrazliwosci osobniczej. Niektorych nie bola juz przy 90Hz. Fakt
pozostaje faktem, ze przy LCD nie bola i juz. Mialem ten sam dylemat, i nie zaluje
swojej decyzji (LCD)...