Re: Glosnosc pracy pceta

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Sun 06 Oct 2002 - 15:05:52 MET DST

In article <anngc0$dah$1_at_news.tpi.pl>, Tomasz Grzegorczuk wrote:

> Czy udalo sie komus z Was taki uklad: zasilacz bez wentylatora z systemem
> radiatorow i procesor z systemem radiatorow + maly cichy wentylator ?

Właśnie parę dni z tym walczyłem, po złożeniu nowego komputera, który
chodził jak odkurzacz, hałas był dla mnie nie do zaakceptowania. Zrobiłem
tak:

- wentylator w zasilaczu na 5V, jest właściwie niesłyszalny, a jednak
chłodzi, bez wentylatora te tranzystory na dużych radiatorach robiły się
bardzo gorące

- zdjąłem blachę z obudowy, zauważyłem, że nie tylko pogarsza chłodzenie,
ale wzmacnia hałas jak pudło rezonansowe

- przykręciłem do szkieletu obudowy dodatkowy wentylator, taki jak w
zasilaczu, podłączyłem go na 5V i ustawiłem tak, że dmucha z góry na całą
płytę, według wskazań w biosie obniża temperaturę płyty i procesora o jakieś
2-3 stopnie, a przy takich małych obrotach praktycznie go nie słychać

- napięcie dla wiatraka na procesorze dobrałem tak, żeby radiator nie był
gorący, to jest jakieś 6-7V (2000 obrotów/min), procesor to Athlon 1600,
początkowo zmniejszyłem mu taktowanie na 1000MHz i obserwowałem czy się nie
zagotuje, nic się nie działo i miał nie więcej niż 38-40 stopni, teraz
chodzi z zegarem nominalnym

- dysk Barracuda IV - powiesiłem na dwóch gumach w miejscu na napęd
5-calowy, ten dysk i tak jest bardzo cichy, ale przykręcony do obudowy
powoduje nieprzyjemne, basowe wibracje, słychać coś takiego, jakby gdzieś
pod podłogą chodziła jakaś ciężka machina, a jak wisi na gumach, to tak,
jakby go nie było

- wstawiłem wszystko do szafki, ale sporo większej od samego komputera, z
wymontowaną tylną ścianką i szparami przy drzwiczkach

Efekt jest znakomity, komputera prawie nie słyszę, a temperatura procesora
nie przekracza 46 stopni (według pomiaru w setup-ie), płyty 39-40 stopni.
Ale trzy dni przepadły :)

Zmniejszając napięcie wentylatorów trzeba uważać, żeby startowały po
włączeniu zasilania. Jeśli dasz szeregowo opornik, to warto równolegle do
opornika podłączyć duży kondensator (np. 1000uF, uwaga na biegunowość).

Paweł