Re: OT- system informatyczny przy wyborach

Autor: Sniper (sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Thu 31 Oct 2002 - 12:20:35 MET

Użytkownik "Speedy" napisał:

> Slyszalem dzisiej w TV ze system obslugujący wybory
> skladal sie z 430 komputerów w komisjach wyb.
> połączonych z serwerem w centralej komisji w
> Warszawie i kosztował 25 mln zł.

Dodam parę informacji, jakie wpadły mi w łapki na temat tegoż systemu:
1. Za opracowanie wymagań funkcjonalnych systemu i zorganizowanie
projektu na podstawie aktów prawnych i wytycznych Państwowej Komisji
Wyborczej odpowiedzialna była firma Infovide.
2. Za koncepcję techniczną projektu i integrację zastosowanych
technologii odpowiedzialny był Prokom Software.
3. Za stworzenie i dostawę oprogramowania do wprowadzania danych na
poziomie komisji wyborczych, Terenowy Bank Danych oraz Public Key
Infrastructure odpowiedzialna była firma Pixel.
4. Za wypożyczenie serwerów bazo-danowych i platformy middleware
odpowiadała firma IBM Polska.
5. Za łączność telekomunikacyjną odpowiadał nasz "kochany monopolista"
TP S.A.
6. W przeprowadzenie projektu na terenie całej Polski było
zaangażowanych ok. 1000 osób.

Jak widać z powyższego zestawienia wyliczenia Speedy'ego można
spokojnie okroić. Dlaczego? Ponieważ Speedy obliczał koszty po bardzo
wysokich cenach. Uwzględnił również bardzo drogie łącza stałe,
tymczasem komisje wyborcze korzystały ze zwykłego Dial-Up'u TP S.A.
(zatem koszt połączeń można niemalże pominąć). Uwzględniając, że IBM
wypożyczył serwery, na pewno nie kosztowało to 100 000 zł. Zatem
koszta samego sprzętu zapewne nie przekroczyły nawet 3.000.000 zł.
Biorąc pod uwagę, że w projekcie brało 1000 osób, to gdyby kasa była
podzielona na równe części, to każdy dostałby po ok. 22.000 zł.
Oczywiście tak się zapewne nie stało. Zwykli "robole" dostali pewnie
po 3.000 - 4.000 zł a resztę rozgrabiła elita :-)

Osobiście stawiam na to, że tradycyjnie dupy dał Prokom Software. W
końcu ich system ZUS'owski do dziś nie działa tak jak powinien.

Pozdrawiam,
Sniper