Re: drugi system

Autor: Docent (docent_at_technologist.com)
Data: Wed 30 Oct 2002 - 11:41:31 MET

Użytkownik "Andrzej Pinczuk" <andy.SPAM.PRECZ_at_send.pl> napisał w wiadomości

> Abstragujac od tego, ze NTG, to latwiej jest w druga strone,
> choc i teraz jest to jak najbardziej mozliwe. Po szczegoly
> zapraszam na wlasciwa grupe.
>
> Andy

Abstrahując od tego, że nie mam pojęcia jaka jest właściwa grupa dla tego
tematu (nie istnieje alt.pl.comp.os.drugi) to właśnie ostatnio sam męczyłem
się z tym problemem i mogę podzielić się moimi doświadczeniami. Na pewno da
się to zrobić lepiej, ale ja umiem tak:
Jeśli W2K jest już zainstalowane i to na partycji widzianej przez niego jako
C to wyjścia są trzy:
1. Bootmanager - np. Master Booter - rewelacyjny węgierski program, niestety
shareware (od wersji 3 działa tylko kilka razy od instalacji, wersje 2.x nie
są tak drastycznie ograniczone), ale są inne darmowe. Oba systemy muszą być
zainstalowane na partycjach typu primary (niektóre boot managery potrafią
też odpalać systemy z rozszerzonych, ale niestety nie przypominam sobie w
tej chwili żadnego, który ma taką funkcję). Rozwiązanie to jest najlepsze,
bo oba systemy widzą swoją partycję systemową jako C.
2. Bootmanager z W2K - tu sprawa jest trudniejsza. Albo musisz zainstalować
W98 na partycji D (najlepiej korzystając z jakiejś posiłkowej 3 partycji,
którą ustawisz na chwile jako C), albo jeśli W2K jest na NTFS, to być może
W98 zobaczy C jako C (wiem, że mieszam - jak to będziesz robić po raz trzeci
to załapiesz, ja bawiłem się cały weekend).
Najważniejsza rzecz w wypadku standardowego bootmanagera z Windows to plik
bootsect.dos - musisz go mieć na partycji startowej i niestety Windows
generuje go tylko podczas instalacji. Ale możesz go zrobić samemu - każdym
hexedytorem, który potrafi "otworzyć" dysk i czytać sektory. Ja do tego celu
użyłem HexEdit32. Otworzyłem partycje, na której ma być Windows, Hedit
automatycznie ustawił się na pierwszym sektorze (bootblocku), skopiowałem
ten pierwszy sektor, utworzyłem nowy plik, wkleiłem, zapisałem jako
bootsect.dos i zaczeło działać (ale u mnie W2k nie widział się jako C).
3. Zainstalować 98, a potem ponownie W2k :)

Do zmiany aktywnej partycji polecam efdisk z pakietu Master Booter (w
przeciwieństwie do samego Master Bootera efdiska polecam najnowszą wersję).
Pozwala na wszystko to na co nie pozwala fdisk Microsoftu, a przy okazji ma
ładny interfejs graficzny.
Master Bootera znajdziesz w wielu miejscach:
http://www.plikoskop.pl/wynikposzukiwania.phtml?pk_af=0&pk_qy=mrboot%2A.zip&
pk_rp=25

Docent