Re: Optymalne odswierzanie Hz

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Mon 28 Oct 2002 - 20:30:40 MET

Qgar wrote:
> Użytkownik "Artur Gawryszczak"
> Czy mozesz objasnic to ostatnie zdanie, bo mnie to ciekawi, a nie
> za bardzo rozumiem ?

OK. Np. mój monitor ma wg. specyfikacji bandwidth=135MHz. To zgrubsza
oznacza, że najmniejsza szerokość impulsu odpowiadającego np.
pojedynczemu białemu pixelowi na czarnym tle jest 1/135000000 sekundy.
Jeśli zechcesz wyświetlić więcej niż 135 milionów pixeli na sekundę, to
ich szerokość będzie musiała być mniejsza (na wyjściu karty graficznej) i
się rozmyją (w elektronice monitora) i będą na siebie "załazić".
Dokładnych definicji co to jest szerokość piksela i jak się ją mierzy
musiałbyś poszukać (czasem trochę takich danych daje się znaleźć w
instrukcjach do monitora). W ten sposób można uzyskać nieostry obraz
nawet na monitorach z dość małą plamką i przy dobrych kartach graficznych
z RAMDACami 300MHz ...

Inna rzecz, to to, że pikseli jest wyświetlanych o 30÷60% więcej niż by
to wynikało z rozdzielczości. Np ja "lubię" pod Linuxem 1200x900 [1],
więc napisałem sobie [2]:
Modeline "1200x900" 126.3 1200 1224 1384 1584 900 902 917 942

Pixeli wyświeltanych jest 1200×900=1.08M, natomiast po uwzględnienu czasu
potrzebnego na powrót plami to wszystkich jest 1584*942 =~ 1.5M jeśli
chciałem mieć odświeżanie 85Hz to PixelClock trzeba było ustawić na 1.5M
*85Hz = 126.3 MHz. To i tak jest dużo jak na mój monitor, oczka mnie co
prawda nie bolą, ale się zastanawiam, czy nie zjechać z odświeżaniem do
80Hz, a może by był minimalnie lepszy obraz.

[1] To jest kompromis między 1280x1024, które chciałbym, ale obraz jest
kiepski (ze względu na plamkę też), a odświeżanie ~75Hz, natomiast
1152x864, które mi przez długi czas wystarczało, teraz jest odrobinę
przymałe do jednej rzeczy ...

[2] Podobne rzeczy się da pod Windowsem regulować za pomocą PowerStripa.

--
Pozdrówka,
        Artur