ABIT BD7II-RAID + 1.5 GB RAM - problem z funkcjonowaniem pamięci

Autor: Piotr Sawicki (immo_at_medialab.pl)
Data: Wed 02 Oct 2002 - 09:31:08 MET DST

Witam.

Mam płytę główną ABIT BD7II-RAID (chipset i845e), procesor PIV 2.4 GHz.
Zakupiłem do niej 3 DIMMy DDR, każdy po 512 MB, taktowane 133 MHz (czy jak
kto woli 266 MHz ;-), czyli DDR 2100.
Problem zaczął się właściwie od momentu odpalenia komputera - kiedy wszedłem
do BIOS -> PC Health Status - już po chwili komputer wisiał.

Dalsze problemy objawiały się dosyć nieregularnymi zwisami komputera
(jeszcze bez systemu), mającymi miejsce zawsze wtedy, kiedy zapełnione były
wszystkie 3 sloty z pamięcią. Jeżeli założyłem pamięc do 2 slotów - 1 i 2
lub 1 i 3 wszystko wydawało się być OK. Wyczytałem w instrukcji płyty, że
slot 1 jest na bankach 0 i 1, slot 2 na bankach 2 i 3, natomiast slot 3 - na
bankach... 3 i 2 (!) (wynika to zresztą ze specyfikacji chipsetu i845, który
obsługuje w sposób koszerny jedynie 2 sloty). To samo usłyszałem zresztą od
technika z pewnej firmy sprzedającej duże ilości płyt ABIT-a.
Czy ktoś z Użytkowników Grupy miał podobny problem do mojego z w/w
chipsetem?
Z tego co słyszałem sloty 2 i 3 można obsadzić pamięciami jednostronnymi
(ABIT nie podaje żadnych informacji o tym na swojej stronie).

Jednak nie udało mi się zainstalować Windowsa XP na 2 kościach pamięci.
Wieszał się w momencie inicjalizacji jądra, tuż przed startem setupu, a po
załadowaniu wszystkich sterowników. Po pozostawieniu jednej kości 512 MB
komputer ożył i udało się zainstalować Windows XP. Niestety radość nie była
długa ponieważ po dołączeniu drugiej kości komputer zwisał i nie dało się
nic z nim zrobić. Nie pomogło podwyższanie napięcia na pamięciach, ani inne
operacje w BIOS-ie.
Po przełączeniu pamięci ze 133 MHz na 100 MHz komputer wystartował z 2
modułami pamięci, allokując pełny 1 GB.
Czy problem mógł dotyczyć pamięci, czy prędzej wina leży po stronie płyty
głównej??
(oddałem już pamięci i czekam na zamówione 2 moduły 512 MB Kingstone 2100).

--
Piotr Sawicki
immo_at_medialab.pl