Problem z kompem i okienkami :(

Autor: Zalek (zalek_at_gazeta.pl)
Data: Mon 23 Sep 2002 - 10:15:28 MET DST

Witam!

Posiadam plyte glowna ABIT BX133-RAID, a na niej Celerona600 podkreconego na
900 MHz. Od pewnego czasu przy starcie przestala mi sie zliczac (sprawdzac)
pamiec, tylko od razu wyskakuje to 128 MB, ktore mam. Stalo sie to w ciagu
ostatniego pol roku, w czasie ktorego pracuje na XP Pro i na nic nie
wplynelo. Ale niedawno zaszla potrzeba zainstalowania starszego systemu, na
ktorym pracowalem wczesniej (WinMe i Win98 - dotyczy tak samo obu z nich). I
pojawil sie problem, w postaci wyskakujacego bledu rejestru przy
uruchomieniu, poprzedzonego nieudanym zamknieciem systemu (mimo, ze przy
zamykaniu wszystko wyglada OK). Powoduje to odzyskanie kopii awaryjnej i
tracenie wszelkich ustawien - slowem pojawia sie czysta instalacja. Dlugo
zachodzilem w glowe, co to powoduje i w koncu znalazlem element, przy ktorym
ten blad sie pojawia. Dopoki HDD jest podlaczony do standardowego kontrolera
IDE wszystko jest OK. Ale on obsluguje tylko max UDMA33. Zeby wykorzystac
szybsze dyski, trzeba podlaczyc je, do ktoregos z dwoch dodatkowych portow,
co w biosie przy bootowaniu ustawia sie jako ATA-100, a w Win wykrywane jest
jako urzadzenie SCSI. Przy przelaczeniu na szybszy kontroler wyskakuje
wlasnie ten blad (ale w WinXP nie i nie ma tam tez zadnych innych bledow).
Tak wiec na XP pracowac moge normalnie, ale jako, ze potrzebne mi sa 2
systemy, to niestety musze miec dysk podlaczony do wolniejszego kanalu, co
nie wplywa dobrze na komfort pracy. Niestety nie moge stwierdzic, czy
problem ten pojawil sie rownoczesnie z brakiem zliczania pamieci, wiem
tylko, ze oba zjawiska pojawily sie w ciagu ostatnich kilku miesiecy. Mam
wobec tego pytanie: czy ktos moze wie, co jest tego przyczyna: pamiec,
plyta, dysk, podkrecony procesor (odkrecanie nic nie daje) czy jeszcze cos
innego? I drugie pytanie: czy w ogole da sie wlaczyc/wylaczyc to poczatkowe
testowanie pamieci - mam BIOS Award'a?

pozdrawiam,
Zalek