Re: wake up modem

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_waw.pdi.net)
Data: Sun 22 Sep 2002 - 22:16:14 MET DST

On Sun, 22 Sep 2002 16:11:49 +0200, "Mariusz Pawłowski"
<mario_at_data.pl> wrote:

>Czy jest możliwe obudzenie komputera poprzez internet ?

Tak

>Jeśli nie to do czego służy usługa "Wake Up Modem" przy modemach (taką
>pozycję można również uaktywnić w BIOSie płyty głównej) ?

Do budzenia komputera po przyjeciu przez modem sygnalu dzwonienia.
Zeby modem byl w stanie zainicjowac budzenie "przez internet" to
musialby byc nie modemem a samodzielnym urzadzeniem sieciowym
samodzielnie obslugujacym stos TCP/IP. Niestety nie jest (a
przynajmniej ja takich modemow nie widzialem - bo technicznie nic nie
stoi na przeszkodzie zeby cos takiego skonstruowac tyje ze byloby
drozsze od pelnego sprzetowego modemu - zatem rynek maly, zatem cene
jeszcze w gore...)

>Jakie kryteria powinny spełniać obydwa komputery aby możliwe było obudzenie
>komputera poprzez internet ?

Juz napisalem - komputer budzony musi miec urzadzenie interfejsu
sieciowego samodzielnie obslugujace stos TCP/IP - bo tym protokolem
przyjdzie zadanie obslugi "z internetu". Oczywiscie jesli komputer
przypiety jest sieciowka do LAN to robi sie budzenie przez LAN - bo
wowczas to router stanowiacy brame do internetu ma zadbac o to zeby
ramka ethernetowa zostala wyslana w strone komputera w momencie kiedy
z internetu cos sie od niego chce - zatem w tym przypadku obsluga
stosu TCP/IP majaca na celu obudzenie maszyny wyniesiona jest na
router.
Tak wiec budzenie "z internetu" przez modem czarno widze - zreszta ten
modem musialby ciagle linie telefoniczna zajmowac...

>Czy działa to na zwykłych modemach czy potrzebuję do tego specjalnych
>urządzeń ?

Na porzadnych modemach wewnetrznych (na zewnetrznych ustawia sie
budzenie po serialu - bo tamtedy modem zewnetrzny przekazuje fakt
odebrania dzonka). Sa tez doatkowe wymagania co do zasilacza - musi
miec stosunkowo spora obciazalnosc napiecia "standby 5V" bo modem na
czuwanie i odbranie dzwonka potrzebuje troche pradu
[...]
>Czy możliwe jest pobieranie plików z komputera "obudzonego" przez komputer
>który go "budził" ?

Jesli komputer "budzony" swiadczy stosowna usluge - po FTP, NFS czy
SMB to tak. Oczywiscie pod warunkiem ze go obudzisz co, jak napisalem,
z poziomu protokolu TCP/IP przez zwykly modem na linie komutowane nie
wchodzi w rachube.
>Czy komputery powinny posiadać łącze stałe czy może wystarczy do tego celu
>zwykłe połączenie modemowe (albo kombinacja łącza stałego i połączenia
>modemowego) ?

Jak masz lacze stale to po co ci jeszcze modemowe? Modem w takich
sytuacjach trzyma sie jako faks, automatyczna sekretarke i do laczenia
sie z innymi komputerami wyposazonymi w modem z pominieciem internetu.
Oczywiscie przy odpowiedniej konfiguracji sprzetowej mozna zrobic na
laczu stalym (o czym juz pisalem) zrealizowac budzenie - ale raczej
nie na golym SDI, bez co najmniej malego routera sie nie obejdzie.

--
Darek