Re: Cechy DOBREGO zasilacza?

Autor: Maciej \ (abraham_at_somewhere.in.pl)
Data: Sat 21 Sep 2002 - 11:57:02 MET DST

s @ p i e n s wrote:
> Witam!
Witam

> Śledze ostatnie wątki i chciałbym uporządkować moją wiedzę o
> zasilaczach. Zależy mi bardzo na jakości.
Rozumiem ze jestes swiadom iz z jakoscia zasilacza jest zwiazana
bezposrednio jego CENA, WYSOKA zreszta.

> AFAIK powinien mieć zabezpieczenia przed przepięciami, podawać
> napięcie bez zbędnych wahań. Jak tolerancja jest dopuszczalna? Czy np
> 3.21 na AGP to ok, czy odchylenia mogą być jedynie +/- 0,2?
3.21 miesi sie w normie.

Dobrze jest gdy jest stabilne... Niestety ja mam zasilacz ktory pod wiekszym
obciazeniem (pradozerna karta graficzna, 2 sieciowki, kart muzyczna, + pare
innych sprzetow) generuje napiecie +3.3V z wachaniami w przedziale od 3.12
do 3.22 i to sprzetowi (i mnie) sie nie podoba.

> Jakie są pozostałe cechy na które należy zwrócić uwagę?
MOC.
W zaleznosci od potrzeb. Ponizej 350W nie ma co schodzic majac na
wzgledzie obecnosc kolejnej generacji pradozernych kart (np R9700,
czy GF4-4xxx)

AMPeraze na poszczegolnych napieciach. Widywalem zasilacze ktore mialy
napisy wskazujace ze sa niby 400W, a parametry mialy na poziomie sredniego
300W.

Wspolczynnik efektywnosci pod pelnym obciazeniem. Producencie dobrych
zasilaczy przyznaja sie do gwarantowanych wspolczynnikow wiekszych od
65%-68%... Jak to wyglada w wypadku "tanich" producentow lepiej nie
pisac.

CENA :(
Naprawde dobre zasilacze najlepszych producentow dobijaja do 300+ zl
za 400W-420W - takie ceny nalezy traktowac jako korzystne.

CIĘŻAR.
W lwiej wiekszosci wypadkow sprawdza sie reguła ze im cięzszy, tym lepszy.

WENTYLATORY:
Dwa lub trzy CICHE wentylatory wbudowane w konstrukcje zasilacza, z
regulacja
obrotow zalezna od temperatury w jego wnetrzy lub nawet z mozliwoscia
recznej
regulacji potencjometrem przez uzytkownika.

> Zasilacze jakich producentów polecacie?
Thermaltake, EnerMax, Antec... To jest scisla czolowka...

Jest tez grupa producentow mniej znanych produkujacych sprzet niewiele
odstajacy od czołowki (o ile w ogole) przy nizszych cenach. W takim
wypadku pozostaje tylko "koniec jezyka za przewodnika" i pytanie
znajomych lub szukanie (google) informacji o konkretnym zasilaczu.

Zasilacze Codegen'a sa absolutnym minimum, i sa niestety "nierowne" jesli
chodzi o jakosc - mozna trafic na dobrego i na pascia.

HuntKey juz jest gorszy od Codegen'a.

Zasilaczy z nalepkami firmy Megabajt nalezy sie wystrzegac jak ognia - sa
produkowane przez znana z kiepskiej jakosci firme L&C. Dowod ponizej
w postaci skanu z tabliczki znamionowej zasilacza produkowanego na
zlecenie Megabajt'a na aukcji internetowej:
http://www.allegro.pl/showitem.php?item=7347965
Prosze zwrocic uwage na srodek gornej czesci nalepki.

Ze firma L&C kiepska swiadczy chociazby ponizszy cytat spod tego adresu
http://www.directron.com/psu.html
"These brands are consistently associated with low-eight models: L&C,
Deer, Skyhawk, Star, KME, KingStar, and LCT. Our experience
shows that the return rates of a low-weight power supply could be
as high as twice of those of high-quality ones."

--
AbrahaM
Artificial Biomechanical Replicant Assembled for Hazardous Assassination and