Re: Formatowanie z poziomu biosu.

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Sun 08 Sep 2002 - 12:50:51 MET DST

Hi,

Megabyte wrote:

> Jakoś nie moge wymyślić sobie sytuacji kiedy istnieje potrzeba wykorzystania
> tego formatowania. Przecież nie naprawi fizycznych błędów a żeby wykasować
> dane stosuje się zwykłe formatowanie. Czy może mi ktoś podać sytuacje w
> której trzeba wykorzystać to formatowanie niskopoziomowe. Pytam z czystej
> ciekawości

"Formatowanie niskopoziomowe" polega obecnie (w przypadku
dysków IDE) na _całkowitym_ wyzerowaniu dysku. Zerowane są
więc również wszystkie wewnętrzne informacje: oznaczenia
błędnych sektorów, lista zastępstw sektorów, kody kontrolne...
Mogą być też na nowo zapisywane identyfikatory sektorów,
jeśli dysk korzysta z takiego rozwiązania.

Wszystko to pozwala czasem na odzyskanie pojemności dysku
straconej przez jakieś awarie powodujące uznanie dobrych
sektorów za uszkodzone. Czasem odblokowuje też "szalejącą"
elektronikę dysku -- zawieszającą się na jakichś dziwnych
wpisach lub na uszkodzonych sektorach, których w czasie
normalnej pracy nie jest w stanie sklasyfikować jako
rzeczywiście uszkodzone. W przypadku bezdyskusyjnie uszko-
dzonych dysków rzeczywiście jednak nic to nie daje.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./