Re: jak odzyskac dane ?

Autor: makak (kuncu_at_interia.pl)
Data: Sat 07 Sep 2002 - 17:33:26 MET DST

Slawek <slwkk_at_poczta.fm> wrote in

> Cholera stracilem chyba kilkanascie GB filmow, mp3 i innych...

Otrzec lzy! ;)

Okey. Witam. Przeczytalem co szanowne grono uzytkownikow tej grupy
napisalo na biezacy temat. Posiadam juz nawet program EasyReorvery Trial
Edition. Mam tez inny program pod tytulem Acronis Disk Editor (Deluxe) i
GetDataBack for FAT. Acronis DE Jest ludzaco podobny do starego diskedita
z pakietu Nortona. :) Diskedita tez mam. Brakuje mi wiedzy i kierunku
postepowania.

Obecnie sam stoje przed problemem odzyskania danych. W glowie kielbasi mi
sie od tych hexow, fatuff, MBRuff, EPRuff i innych. Najwiekszy problem mam
chyba ze zrozumieniem wzajemnych relacji sciezek, sektorow, klastrow.
To chyba jest tak, ze dysk sklada sie ze sciezek, ktore zawieraja sektory.
Efektywna dlugosc sektora to 512b plus cos w rodzaju sumy kontrolnej....
No i juz sie zamotalem. A gdzie cylindry, glowice... blech!
Ktos moze zapyta dlaczego mnie interesuje taka fizycznosc tych dyskuff.
Hm.. - bo chcialem podejs do sprawy od podstawy. ;) Systematycznie, chce
wiedziec w koncu jak zbudowany jest ten pieprzony dysk twardy, ktory
codziennie kreci glowica i lata na posylki za sectorami.

Jedno wiem: Dysk na poczatku ma Master Boot Record, pierwszy sektor,
zerowa glowica, zerowy cylinder....- Okey, dalej:
W MBR jest miejsca na czery partycje. Mam nawet dokladne adresy, skad
dokad zawarty jest wpis o pierwszej, drugiej, trzeciej, czwartej...
Kazda partycja musi miec miejsca na tzw. bootstrap. Program ladujacy
system. Okey, to sie chyba zgadza, nastepnie FAT i dane. Jesli ktos umie
ladnie przedstawic, dokonac wizualizacji struktury dysku, ewentualnie
odeslac do zasobow w sieci, to jestem otwarty na sugestie.

Niewiele wiem, tym bardzej nie wiem co poczac, bo mam w glowie zamieszanie
w tym aspekcie.

 NIe jestem jak uzytkownik assemblera, nie znam komputerow, jak to sie
mowi: "od podszewki". Slabo sie orientuje w organizacji i strukturze dysku
twardego. Od kilku dni zbieram na ten temat informacje w nadzwyczajnym
tempie, bo chcialbym odzyskac dane. Wiem, ze diskeditor i inne programy
operujace na tak niskim poziomie pewnie umozliwiaja mi to, co chce
osiagnac, ale problemem staje sie _sposob_ w jaki mam do tego dojsc. Nie
znam go niestety, bo moja wiedza na temat struktury HDD jest niewielka.

Probowalem samodzielnie, teraz zwracam sie do Was, bo moze ktos mial
podobny przypadek jak opisany ponizej.

Napisalem, ze mam EasyRecorvery. Fakt. Mam, uruchamialem, ale program
dziwnie zmienia zakres sektorow z tych, ktore powinnien skanowac. Co
konczy sie tym, ze nie szuka tam gdzie powinnien. A powinnien na tej
partycji, ktora ja mu wskazuje. On jednak szuka w innym zakresie. Wkurzyl
mnie. ;)

Pozwolcie jednak, ze najpierw opisze syt. ktora mi sie przytrafila.

Sytuacja, ktora opisuje nie przytrafila sie mi bezposrednio, lecz znajomym
ale korzystajac z zaistanilego faktu i i z niejako: "przymusu" chcialbym
sie nieco dowiedziec na temat "dyskowy', by na przyszlosc wiedziec w ktora
strone kierowac kroki.

Dysk jest 30gb. Byl podzielony (przeze mnie) na partycje podstawowa
(Primary), nastepnie na rozszerzona (extended), w ktorej utworzylem dwa
dyski logiczne. Wszystko bylo bodajze pod FAt32, w koncu byl to win98.
 Partycja podstawowa ma objetosc ok.8Gb. Rozszerzona ok.
9GB. Zostalo wiec okolo 16GB niealokowanej, nie podzielonej przestrzenii.
Na pozniej, do ewentualnego wykorzystania w razie potrzeby. Ten moment
przyszedl zreszta dosc szybko.

Primary sluzyla za miejsce dla Windowsa, dyski logiczne byly
przechowywalnia danych osobistych, mp3 itp. Nie instalowalem zadnych boot-
loaderuff, bo byl tylko jeden samotyn system. Partycjonowane bylo
programem Ranish Partition Manager (come.to/ranish). Wszystko dzialalo bez
zarzutu. Do czasu.
            Pewnego dnia znajomy uruchomil Ranish Part Man. i chcial dodac
partycje (wiedzial jak to sie robi). Konkretnie logiczne dyski. W koncu
zostalo wolne miejsce. Utowrzyl wiec jeszcze jedna extended i dodal
bodajze dwa logiczne dyski - jak mi relacjonowal. Zapisal. Wyszedl (z
programu, zeby nie brzmailo tak tajemniczo ;) ). Zrestartowal i dzialalo.
Nastepnym razem, po restarcie juz nie.
Znikly wszystkie logiczne dyski (cztery). Dwa stare i dwa nowo utworzone.
Po awarii w programie do partycjonowania widoczna jest tylko
podstawowa i stara rozszerona partycja, bez dyskow logicznych.

            Przegladajac diskeditorem zakres sektorow partycji rozszeronej
stwierdzam, ze tam sa dane i najprawdopodobniej nic im sie nie stalo. Co
zatem zniklo?
 Podobno Extenden partition ma swoja odmiane MBRa. Nazywa sie to EPR
(Extenden Partition REcord) Sa tam informacje o dyskach logicznych.
Domyslam sie, ze to uleglo zmazaniu, skoro z poziomu prog.
partycjonujacego nie widac gdzie zaczynaja sie dyski logczine.

Nie wiem co sie dzialo miedzy okresem stabilnym po pierwszym restarcie, do
czasu drugiego startu kompa(liczac od ingerencji w strukture HDD). Musze
jeszcze dopytac go. Nie jestem rowniez pewien jaki system plikow moj
znajomy wybral dla dwoch, nowo tworzonych dyskow. Prawdopodobnie tez FAT32
Byc moze zdarzylo sie tak, ze komp zawiesil sie gdy wpisywal cos do
poczatkowych obszarow dysku i zostal zresetowany. NIe wiem. Slawek, autor
tego watku, stracil wlasnie dane w ten sposob.

Coz. Nie wiem juz co robic. Dane z partycji rozszerzonej (tzn. z jej
dyskow logicznych) przydalyby sie w calosci. Jesli nie jest to mozliwe,
potrzebny mi jest jeden plik. O znanej nazwie. Czy sa jakies strategie
postepowania w przedst. przeze mnie sytuacji?

Jak naprzyklad diskeditorem (czy innym progsem) wyszukac zapisany w pliku
naglowek dokumentu Worda? (zakladam, ze mam go zapisanego, jak sygnature w
pliku) Myslalem, zeby zrzucic zakres sektorow do pliku na inny dysk, i
wlaczyc poprostu szukanie, ale ta metoda na razie odpada, bo nie mam gdzie
zapisac tego zakresu 9GBajtowego. Czy mozna zrobic to bezposrednio na tej
rozszerzonej partycji, tak jak szuka sie w pliku tekstowym frazy np.
Polska. ? Wiem - jest polecenie Find. No ale, ja nie chce szukac tekstu,
tylko naglowek.

Albo: przypuszczam :) ze EBR znajduje sie w pierwszych sektorach partycji
rozszeronej. Jesli zaladuje te sektory pod diskeditem, i w menu widok
ustawie na Partition Table, to bede mogl ustawic poczatek i koniec dysku
logicznego.
Czy moge nieco przedluzyc, albo skrocic orygnialne rozmiary dyskow
logicznych. Przeciez dane istnieja Myslicie, ze to bedzie dzialac? A co z
FATAMI, jak je odszukac?
Wlasnie dlatego przydalaby sie dokladna wizualizacja, albo raczej dokladne
zoobrazowanie struktury dysku....

Jesli ktos umie pomoc w calej przedstawioen tu przeze mnie sytuacji lub
chocby w jej fragmencie, to prosze o informacje na grupe i prosze o kopie
wiadomosci na prywatna szkrybke email.

Bylbym bardzo wdzieczny.

ps./ Przepraszam, za tak dlugiego posta.

Mikolaj aka makak.
<kuncu_at_interia.pl>