Re: Ch³odzenie wodne ?!?! kontra ogniwo Peltiera

Autor: Dexter (dexter_at_astercity.net)
Data: Fri 06 Sep 2002 - 13:20:03 MET DST

> A co s±dzicie o tych metodach ch³odzenia procków (i nie tylko) ? Czy ma
kto¶
> jakie¶ w³asne do¶wiadczenia ? Na jakich prockach ? Sk±d brali¶cie elementy
> tych uk³adów ch³odzenia ?

Peltier to nic innego jak pompa cieplna, przepompowuje cieplo z jednej
swojej plaszczyzny na druga. Wiec jezeli jedna strona robi sie zimna to
druga goraca. Aby skutecznie odprowadzic taka ilosc ciepla stosuje sie po
stronie goracej chlodzenie wodne. W zaleznosci od mocy zastosowanego
peltiera i od mocy cieplnej wydzielanej przez procesor mozna uzyskac po
stronie zimnej czyli tam gdzie jest procesor temperatury ujemne. Na moim
starym kompie C333_at_560 2,2V i peltierze 72W chlodzonym woda uzyskiwalem -7C.
Problemem wtedy zaczyna byc osadzajacy sie szron wokol procesora i nalezy
zastosowac jakas dobra izolacje od otoczenia aby zapobiec tego rodzaju
zjawiskom. Dla mniej zaawansowanych "podkrecaczy" sa w sieci sklepy w
ktorych mozna kupic gotowe zestawy do chlodzenia wodnego bez peltiera. Takie
chlodzenie jest wydajniejsze od wszelkich metod chlodzenia powietrzem a jest
przy tym znacznie cichsze. Zajrzyj na allegro tam ktos oferuje prosty i tani
zestaw bo bez chlodniczki. Ja swoje WC (Water Cooling- chlodzenie woda)
zrobilem wykorzystujac to co mi sie paletalo po moim domu (pompke tylko
dokupilem w akwarystycznym) i troche kombinujac glowa stworzylem to co mi
najbardziej odpowiadalo i pasowalo do obudowy. Ogolnie temat jest ciekawy
ale dosc trudny do wykonania a po Twoich pytaniach wnioskuje ze nie masz
zielonego pojecia o tym, wiec jezeli sie napalisz na WC to proponuje kupic
gotowy zestaw w sieci bo mala nieuwaga, maly przeciek i mozesz sie pozegnac
z komputerem.

http://chw.siliconvalley.pl/

Pozdro
Dexter