Re: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.

Autor: Jacek (golfmaster_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 30 Sep 2002 - 22:17:08 MET DST


benek wrote:
>
> > Przeciez wyraznie wskazalem, ze umieszczanie przez gwarantaq "grozby" w
> > tresci warunkow gwarancji narusza co najmniej rownosc stron.
>
> Stary a znasz zasade "swobody umow" ???
> nie tylko swoboda ksztaltowania tresci umowy ale rowniez swoboda wyboru
> "kontrahenta" i swoboda decycji co do zawarcia konkretnej umowy - nikt
> Ciebie nie zmuszal do kupowania w danym sklepie - a tak "widzialy galy co
> braly" i nie ma sprawy - nawaliles a teraz szukasz dziury w calym !!!
>
> pozdrawiam

Czy ta swoboda ma polegac rowniez na mozliwosci umieszczania w warunkach
gwarancji zapisu :

"gwarant kopnie klienta w d...., jezeli ten bedzie sie domagal szybkiej
naprawy" ?

Przeciez swoboda nie oznacza dowolnosci.
A zapisy moga sie pojawiac tylko takie, jakie sa prawnie dopuszczalne
i wyraznie nie naruszaja rownosci stron.
A juz "grozba" tak jest czynem zabronionym, jak i narusza rownowage
stron, a zatem narusza dowolnosc i swobode zawierania umowy.

Mysle, ze umieszczenie w tekscie warunkow gwarancji "grozby"
wyraznie skazuje gwaranta na przegrana przed kazdym sadem kazdej
instancji.
Gdyz stanowi forme szantazu, wymuszajaca okreslone zachowanie klienta,
ktore go prowadzi do niekorzystnego rozporzadzenia swoim majatkiem,
przez wymuszenie koniecznosci dokonania dodatkowych oplat za instalacje
podzespolow w komputerze, jakkolwiek
z budowy komputera, zalaczanej instrukcji wynika, ze to klient jest
upowazniony do samodzielnego dokonywania rozbudowy komputera we wlasnym
zakresie i wedlug swego uznania.

Naruszenie tego prawa konsumenckiego wyraznie ogranicza swobode
uzytkowania sprzetu, gdyz w przypadku zamiaru przetestowania kilku kart
graficznych, kilku dyskow itd. w przedmiotowym komputerze,
gwarant "pod grozba" obliguje klienta do dostarczania komputera na
odleglosc czesto wieksza od 100 km (mapa serwisow),
oplata za montaz podzepolu ok. 40 zl
a montazu dokonuje jedynie zgodnie z ta sama instrukcja, w ktorej
posiadaniu jest klient.
Zatem gwarant nie wykazuje ani dodatkowej specjalistycznej wiedzy,
ktora by jego czynnosc i usluge czynila niezbedna lub bardziej
bezpieczna niz ta wykonana samodzielnie przez klienta.

Gwarant i jego serwis sa zobowiazani i tak, do wykonania rozbudowy
komputera zgodnie z instrukcja producenta podzespolu i podzespolow
(plyty glownej), znanej klientowi,
a w odroznieniu od wymienionego samochodu, telewizora, pralki, lodowki,
jedynie komputer klasy pecet,
charakteryzuje sie architektura otwarta jako wlasciwoscia jego budowy.
I skoro produkt o takich wlasciwosciach zostal dopuszczony na rynek,
to producent komputera typu PC, nie jest uprawniony pod zadnym pozorem,
do naruszania standardu, okreslanego obowiazujacymi normami
i do wprowadzania swoich komercyjnych procedur, majacych na celu
zmonopolizowanie czynnosci rozbudowania komputera w okresie gwarancji,
wylacznie przez swoj serwis.

Serwis konkurencyjnych firm jest co najmniej rownie kompetentny i
przeszkolony aby takiej rozbudowy dokonac.

Co wiecej.
Po okresie gwarancji "producent-skladacz" komputera nie wykazuje
juz jakiejkolwiek troski o bezpieczenstwo klienta o nienarazanie go na
rzekome zagrozenia wynikajace z samodzielnego dokonywania rozbudowy
komputera.

A skoro "producent-skladacz" i gwarant
wymusza dzialania klienta jedynie w celu przysporzenia sobie dodatkowych
srodkow finansowych,
nie dziala w charakterze autoryzowanego serwisu podzespolow
komputerowych, gdyz takiego dzialania nie oczekuje sam producent tych
podzespolow.
Czynnosci dokonuje zgodnie z instrukcja producenta podzespolow i samego
komputera, ktore to instrukcje sa skierowane do indywidualnego klienta i
wyraznie wskazuja jak indywidualny klient ma montowac podzespoly w
kazdym komputerze,
zatem mamy do czynienia z praktykami monopolistycznymi,
wpieranymi grozba umieszczona w warunkach gwarancji.

Czyli naruszona zostaje tak swoboda zawierania umow jak i rownosc stron,
gdyz klient ma wglad do warunkow gwarancji dopiero po dokonaniu zakupu.

Plombowanie komputera lezy w interesie obu stron.
Ale aby zaplombowany pozostawal az do chwili dostarczenia do siedziby
klienta a nie dluzej. Chyba ze klient uzna za celowe zlecanie rozbudowy
zawsze w serwisie gwaranta i producenta.

Nieporozumieniem wydaje sie argument tutaj podkreslany o swobodzie
zawwierania umow.
Praktyka monopolistyczna ta swobode narusza.
Klient jest pozbawiony mozliwosci negocjowania warunkow gwarancji
a jedynie przystepuje do oferowanych.
I jego dalsze zachowanie interesujace z punktu widzenia producenta,
ma znamiona dzialania pod przymusem, wymuszanego grozba poniesienia
straty.
Dodatkowo producent-skladacz sprzetu wskazuje jako uprawnione do
dokonania rozbudowy jedynie wlasne punkty serwisowe, a nie kazdy serwis
komputerow, czyli usiluje monopolizowac rozbudowe komputera, nie
umieszczajac zapisu :
rozbudowa moze zostac dokonana ..... w naszym , albo w innym serwisie
komputerowym.

I to by bylo na tyle na temat praktyk monopolistycznych
"producenta-skladacza" komputerow.
Tolerujac takie monopolistyczne dzialanie, wspierane grozba,
producent-skladacz moze isc dalej i kolejna grozba wymusic comiesieczny
przeglad gwarancyjny na koszt klienta itd itd.

ustanawiajac z pozycji dominujacej kolejne ciezary finansowe po stronie
klienta, pod grozba utraty uprawnien z tytulu gwarancji.

Jacek

-- 
World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
fit to solve NP problems (knapsack algorithm).
Setting 3D holograms generating 4D-space environments.
Pseudo-holographic 3D Projector/3DTV.


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 01:36:05 MET DST