Re: Plytka CD

Autor: Tygrysek (ty-grysek_at_wp.pl)
Data: Tue 03 Sep 2002 - 11:44:51 MET DST

> No właśnie, a widziałeś kiedyś plytkę CDR/CDRW z nadrukami ???

Nadruk ma większość płyt CDR i praktycznie wszystkie CD-RW. Zabezpiecza on
najbardziej wrażliwą częśc płyty.

> Poza tym -nie masz racji. Płytka jest z włókna weglowego, na którą się
> napyla warstwę danych (aluminium), tłoczy się toto matrycą, a następnie
> wrzuca na wirówkę i spuszcza się na aluminiym kroplę półpłynnego tworzywa.
> Przez siłę odśrodkową tworzywo rozlewa się równo po płytce, tworząc
warstwę
> ochronną. A na końcu, z drugiej strony możesz se coś nadrukować
> sprocket

Z "drugiej strony", czyli z tej, gdzie nie ma warstwy ochronnej?

Widzę, że temat, trzeba gruntownie wyjaśnić. Prawie całą grubość płytki
stanowi przezroczyste tworzywo sztuczne (już nie pamiętam, chyba polichlorek
winylu). Laser w napędzie przebija się przez CAŁĄ warstwę tego tworzywa, by
dotrzeć do danych. Przy czym promień tego lasera nie jest taki, jak się
większości wydaje - cienka równoległa wiązka. Promień ma kształt stożka,
którego wierzchołek ("szpic") jest kierowany na pity i landy (czyli właściwą
warstwę danych). W związku z taką konstukcją:

1. W miejscu gdzie promień "wchodzi" w warstwę tego przezroczystego tworzywa
ma dużą średnicę:

~~~~~~~~~~~~~~ nadruk
**************** warstwa aluminium (w CDR(W) z reguły złoto)
-..--.---.--..-.--...---. warstwa z danymi (pity i landy)
        /\ |
      / \ | gruba warstwa przezroczysta
    / \ |
---------------------
 / \ powietrze (tzn tu już nie ma płyty :-)
  promień
    lasera

(Jeśli rysunek Wam się rozjedzie, to włączcie Arial CE.)

Dzięki temu niewielkie zarysowania, kurz czy brud na stronie przeciwnej do
danych (tam gdzie laser "wchodzi" w płytę CD) nie mają znaczenia - promień
dotrze z innych stron. Warstwa aluminium lub złota odbija promień lasera.

2. Strona na której są dane jest bardzo wrażliwa na uszkodzenia, więc należy
ją dobrze zabezpieczyć. A skoro jest już tam jakiś metal odbijający światło
+ warstwa ochronna (skonstruowana tak jak opisał Sprocket) , więc na wierzch
można położyć nadruk, który dodatkowo wzmocni warstwzę ochronną.
Opisując krótko konstrukcję płyty CD - GRUBA warstwa tworzywa, a wszystkie
pozostałe warstwy z jednej strony "na kupie"

3. Kładąc płyty na stół należy je kłaść nadrukiem do góry. Rysy na warstwie
bez nadruku - jak wyjaśniłem - nie są tak niebezpieczne ja na warstwie z
nadrukiem. Poza tym warstwę bez nadruku można wypolerować, a zniszczonych
danych już się nie da odzyskać.

Wyjaśniając wątpliwości między CD a CD-R(W). W pierwszych pity i landy są
fizycznymi wgłębieniami/wypukłościami, w drugich jest to barwnik organiczny,
który zmienia swoje właściwości optyczne pod wpływem mocniejszego promieniu
lasera.

Mam nadzieję, że teraz jest wszystko jasne :-)

Pozdrawiam
    Tygrysek

--
Zapraszam na   http://strony.wp.pl/wp/taurus-ui/
Do pobrania kilka bezpłatnych programów: