Re: co daje 7200 RPM?

Autor: Michal P (mpx_at_poczta.hoga.pl)
Data: Fri 23 Aug 2002 - 20:01:01 MET DST

Cześć. Miałem stary dysk 5400 (IBM 15GB) i zamiana na nowego Maxtora
7200 spowodowała że nie mam już "Buffer Underrun" i w konsekwencji
padniętych płytek na nagrywarce w przypadku nagrywania ściągniętych
stron HTML z szybkością 8x (nagrywarka nie Burn Proof). Zdaję sobie
sprawę że są to dyski 2 różnych generacji, ale problem dotyczył raczej
czasów dostępu (dużo małych plików) niż transferu - 8x wynosi raptem 1.2
MB/s w porównaniu ~10MB/s starego dysku.

Widoczna wydajność całego systemu także wyraźnie podskoczyła, czasy
ładowania programów czy innych zadań intensywnie korzystających z dysku
wyraźnie się zmniejszyły.

Niemiłą niespodzianką okazała się konieczność kupienia chłodzenia
aktywnego za 30 zł, co w dodatku podniosło poziom hałasu. Bez chłodzenia
dysk się przegrzewał (50 stopni C) w związku z czym zanim je kupiłem
musiałem mieć częściowo otwartą obudowę. Teraz temperatura dysku nie
przekracza 40 stopni. Chociaż może być to przyczyną słabej wentylacji w
obudowie, bo jest to raczej jedna z tańszych firm (JNC). Widziałem np.
że w obudowie Codegena dysk 7200 Barracuda III nie przekracza 46C, to
chyba jednak nadal jest zbyt dużo. Poza tym dysk chłodzony aktywnie
znacznie szybciej powracał do temperatury spoczynkowej po zakończeniu
"mielenia" głowicą.

Jeżeli chodzi o Maxtora, to wydaje się bardzo dobrym dyskiem. Nie jest
tak cichy jak BarracudaIV (ale zdecydowanie cichszy niż BarracudaIII),
bo ma wyraźnie słyszalne wyszukiwanie, ale za to kontroler ATA jest
wysokiej jakości - mam starą płytę, Maxtora wystarczyło podłączyć i
działał, a biedacy z Seagatami musieli stosować jakieś programiki żeby
im dobrze działało.

Jeżeli chcesz kupić 7200 to niedługo powinna się pojawić BarracudaV z
gęstością 60GB/talerz podobny dysk z WD - na pewno będzie wyraźnie
szybsza od obecnych.

http://www.seagate.com/cda/newsinfo/newsroom/releases/article/0,,1455,00.html
http://www.wdc.com/company/releases/PressRelease.asp?release=1404

        Michał