Re: co daje 7200 RPM?

Autor: Kosh (khn_at_no-spam.wp.pl)
Data: Fri 23 Aug 2002 - 18:58:11 MET DST

"Bogdan" napisal(la) dnia 2002-08-23 18:08, te oto slowa:

> No widzisz kolego, no....
> Dyski SCSI 15000 obr/min i nowsze jescze szybsze wypelniane sa specjalnym
> gazem (nazwy niestety nie pamietam), a to przede wszystkim po to aby

Moze sie czepiam. ;-)
Ale nie slyszalem by produkowano napedy, w ktorych "talerzyki" obracaja
sie z szybkoscia przekraczajaca 15 tys obr/min. ;-))

> zmniejszyc tarcie i co za tym idzie grzanie sie talerzy dysku. Jak kazdy wie
> wiekszosc materialow zwieksza swa wielkosc w wynniku podgrzania, w wypadku

Hmm, to, ze powietrze (dokladniej gaz) powoduje tarcie to "przecie
wiadomo - pryncypia aerodynamiki (hydrodynamiki)". ;-)

> dyskow twardych a dokladnie ich talerzy tak cecha utrudnia lub wrecz
> uniemozliwia budowanie szybszych dyskow. Probuje sie tworzyc talerze z
> materialow o bardzo niskiej " zminnosci cieplnej" ( ale nazwlaem to :) )

Dynamika struktralna.
Talerzyki w wyniku duzych szybkosci obrotowych, wysokiej temperatury i
cisnienia ulegaja odksztalceniom trwalym badz chwilowym. IBM np. stosuje
do produkcji talerzy "szklo" - zamiast tradycyjnych stopow AL.

> jak i zmniejszenia tarcia, proznia niestety nie w chodzi w rachube.

Nie slyszalem by producenci wykorzystywali "jakis" specjalny gaz
(stosuja inne metody - np. mniejsza, powierzchnia srednica talerzy).

Nawet Fujitsu, ktory dosc dokladnie przedstawnia wyniki swoich badan z
zakresu pamieci masowych, nie informowal o wykorzystaniu "jakis
specjalnych gazow technicznych".

P.S.
Najwiejkszym problemem inzynierow jest _cisnienie_, a nie tarcie.

--
Best regards, Kosh                                 khn(at)wp(dot)pl
"Czlowiek stworzony jest aby szukac prawdy, a nie aby ja posiadac!"