Dyski IBM - mini FAQ

Autor: Kosh (khn_at_no-spam.wp.pl)
Data: Wed 07 Aug 2002 - 17:36:59 MET DST


Witam!

W związku z dość często pojawiającymi się informacjami o problemach z
najnowszymi dyskami firmy IBM (7,200 rpm), pozwoliłem sobie w kilku
zdaniach wyjaśnić przyczyny powstawania ich awarii (tekst dla świeżo
upieczonych posiadaczy IBM-ów).

1. Bezpośrednią przyczyną powstawania defektów w napędach z serii
Deskstar jest ich _wysoka temperatura_, która niekorzystnie wpływa na
głowice GMR oraz kompozytowe talerzyki (szklano-ceramiczne).

Stałe, silne podgrzewanie i chłodzenie talerzy (zazwyczaj codziennie
powtarzany cykl), powoduje często deformacje punktowe nośnika i w
końcowym efekcie problemy z pozycjonowaniem głowic (charakterystyczne
klikanie/terkotanie).

2. Wysoka temperatura kompozytowego substratu odpowiada za
"niestabilność cieplną" naniesionego na niego nośnika magnetycznego
(punktowa, chwilowa temp. może być znacznie wyższa od tej, podawanej
przez S.M.A.R.T., re-kalibracja może okazać się nieskuteczna).

3. Wysoka temperatura bywa również przyczyną uszkodzenia łożysk w
silniku napędzającym talerzyki (charakterystyczny pisk o wysokiej
częstotliwości, wydawany przez ceramiczny laminat).
Taki dysk może jeszcze przez jakiś czas poprawnie funkcjonować, ale
dzień, w którym zupełnie zamilknie jest bardzo bliski.

*Zalecenia*:

1. Połóż dysk w obudowie wertykalnie (płasko), możliwie stabilnie (nie
na gąbkach czy innych wynalazkach zaburzających rozpraszanie ciepła,
elektronika musi być skierowana ku dołowi).

2. Zmniejsz temperaturę dysku poprzez zastosowanie aktywnego chłodzenia
(dobrze, gdy tłoczone powietrze "owiewa" spód napędu - silnik,
"od-promienniki" HDA oraz płytkę PCB). Wg specyfikacji producenta, temp.
napędu nie powinna przekraczać 55 stopni, jednak dla zachowania odp.
kondycji/sprawności granicę stanowi *50* stopni C. Do tego celu można
wykorzystać dedykowane układy chłodzące lub stare wentylatory z
zasilaczy (np. "zapuszczone" przy 7 V napięciu.).

3. Jeżeli słyszysz *pisk* łożysk lub *terkotanie* pozycjonera - WYLACZ
NATYCHMIAST dysk. Zaczekaj aż "ostygnie", wykonaj kopię zapasową i
następnie uruchom oprogramowanie diagnostyczne DFT.
IBM zeleca częste diagnozowanie dysków!.

4. W/g zaleceń IBM, dyski klasy Deskstar nie powinny pracować dłużej jak
9-11 godzin na dobę (333 HPM - 30 dni * 11 h).

5. Mit "Made in Hangary" dotyczy wyłącznie pewnej partii modeli 75GXP
(30/45 GB). Nie jest to wina plantu produkcyjnego (jak niektórzy
sugerują - "kiepskich/odmiennych" norm jakościowych), lecz tylko i
wyłącznie błędów konstrukcyjnych.

*Oprogramowanie*

Darmowe programy do odczytu temp. w systemach Win9x/NT:
HDD Temperature - http://www.siguardian.com)
Drive Temperature - http://private.peterlink.ru/tochinov)

Do odczytu temp. mogą również posłużyć programy S.M.A.R.T.
(zaimplementowana obsługa ID#C2).

Narzędzia IBM-a:
Drive Fitnes Test / Feature Tool
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Inne narzędzia diagnostyczne:
SpinRate 5.0 - http://grc.com/spinrite.htm
Ontrack Data Advisor - http://www.ontrack.com/dataadvisor/

P.S.
Uwagi mile widziane ;-)

-- 
Best regards, Kosh                                 khn(at)wp(dot)pl
___________________________________________________________________
"Czlowiek stworzony jest aby szukac prawdy, a nie aby ja posiadac!"


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 01:14:45 MET DST