Częstotliwość odświeżania monitora, MMX w starej płycie

Autor: Piotr Hellrayzer Dałek (hellrayzer_at_poczta.fm.invalid)
Data: Mon 26 Aug 2002 - 23:38:23 MET DST

Witam!

Z góry przepraszam jeśli podobne pytania już padły - jeśli już było,
odeślijcie mnie gdzie trzeba.

Mam monitor Goldstar Studioworks 44m (14 cali) i kartę grafiki Ati Mach64
PCI z zainstalowanym 1MB pamięci (czyli max rozdziałka dla karty to
1600x1200 przy 4bpp). Monitor ma możliwość wyświetlenia rozdziałki do
1024x768, częstotliwość pozioma mieści się od 30 do 50khz, a pionowa od 50
do 90hz. Po wejściu w ustawienia ekranu chcę odpalić tryb 1024x768x8bpp -
ok, da się, ale przy odświeżaniu 60hz (nie da się oglądać). Inna możliwość
to 50hz, ale tej nie będę nawet próbował (za cenny mam wzrok). Inne
możliwości (w tym 75hz) są po wybraniu "Show all rates" (zamiast "Show
compatible rates") - ale wtedy wyświetla się komunikat, że wybranie
niekompatybilnej częstotliwości może spowodować trwałe uszkodzenie, i że po
szczegóły powinienem iść do instrukcji obsługi od monitora ... tyle że tam
na ten temat nic nie napisano. TEORETYCZNIE, ponieważ max częstotliwość
pionowa to 90hz, to co za problem odpalić monitor z odświeżaniem 75hz? Ja
nie wiem, ale nie próbowałem.
Ponieważ nie lubię ryzykować, niech mi ktoś napisze - o jakim uszkodzeniu
mowa, i czy wybranie "na chama" odświeżania 75hz w 1024x768 na starym,
6cioletnim 14tocalaku można nazwać "bezpiecznym". Obecnie pracuję w
800x600x32k przy odświeżaniu pionowym 75hz, ale momentami mi to nie
wystarcza (dużo piszę, i czasem porywam się na projektowanie 3d). O kupnie
nowego monitora nie ma mowy (lepiej kupić cały nowy zestaw).

Przy okazji - mam starą płytę (PCI Pentium SI7), ale chciałem do niej
wsadzić procesor Pentium 166MMX (bo mam Pentium 120). Podstawki niby te
same, ale wszędzie trąbią o płycie dwunapięciowej. Prawda jest taka, że
normalnie procesorowi mogę "zapodać" 3,38v, ale jumperami na płycie można
to zmienić na 3,52v. Płyta jest z 96 roku, i mam spore wątpliwości co do
takiej współpracy, ale chciałbym poznać opinię kogoś bardziej obeznanego w
temacie.

Z góry dziękuję i pozdrawiam,

--
                   -=[ H e l l r a y z e R ]=-