Re: zmieniony MBR

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Thu 11 Jul 2002 - 11:03:29 MET DST

Użytkownik "creed" <c_N_r_O_e_S_e_P_d_A__at_x_M_com.pl> napisał w
wiadomości news:agihos$47f$1_at_news.tpi.pl
> [...]
> takimi wypadkami chronie, choc nic nie wykluczam, ale troche dziwne
> wydaje mi sie podejrzenie o wirusa, ktore jest wydawane jest przy
> instalacji NAVa. Wydaje mi sie, ze jego podejrzenia wzbudzil raczej
> ten MBR, albo wrecz zgodnosc obslugi plikow z MS-DOS (AFAIR ten bug
> wykorzystywal ktorystam wirus). No w kazdym razie przejechalem tym
> starym mks-virem, oczywiscie nic nie wykryl. Nie wykluczam wirusa,
> ale sadze, ze to raczej zwiazane z samym dyskiem. Po prostu nie
> bardzo mial mi sie kiedy dostac, za to MBR mogl sie popsuc przy

Wątpię, aby NAV odmówił instalacji jedynie z uwagi na problemy z MBR.
Już prędzej wykrył próbę modyfikacji kodu wykonywalnego własnych
bibliotek... a w ogóle to to Twoje "niezłe" chronienie się przed
zarażeniem to tylko Twoja wyobraźnia. Brak działającego w tle antywirusa
z aktualnymi bazami, jakiś antyczny MKSVir doraźnie... ROTFL!

> Chyba wyraznie napisalem, ze podlaczalem _swoj_ dysk do komputera z
> win xp... no i nie chcial go lyknac...

Dokładniej, to napisałeś "coz, chcialem ten dysk podpiac pod innego
kompa (z win xp), no ale przy ladowaniu win xp stwierdzil, ze jakis blad
i on nie chce sie zaladowac". Ale OK.

Jeśli był to drugi dysk w tym komputerze, to tym bardziej jest to
dziwne, bo XP przy uruchamianiu ignoruje partycje których nie używa (są
wyjątki, niestety ;-)). Jaki to był błąd i na jakim etapie uruchamiania?

I jeszcze jedno: fdisk /mbr usuwa z MBR obcy kod (wirus, GRUB itp.),
zastępuje go standardowym kodem uruchamiającym system z aktywnej
partycji i enumeruje partycje w tablicy partycji zgodnie z ich fizyczną
kolejnością na dysku. Czyli raz - usunąłeś ew. wirusa, dwa - możesz już
nie uruchomić XP _z tego dysku_ (bo wpis w boot.ini może przestać się
zgadzać z numeracją partycji). Nie piszesz, które XP uruchamiałeś: to
Twoje czy to które ew. było na dysku wymiennym. To mogła być przyczyna
komunikatu o niewłaściwym MBR.

M.