Re: amd athlon czy intel?

Autor: Yablon (NO__SPAM__yablon_at_wasko.pl)
Data: Mon 08 Jul 2002 - 18:03:08 MET DST

Użytkownik "Tormentor" <var_emreis_at_wp.pl> napisał w wiadomości
> Zamierzam złożyć sobie drugiego peceta. Chcę kupić procesor w granicach
> 500-600 zł. W takiej cenie jest Athlon 1800+ (1533). Zainwestować w niego
> czy wybrać coś z Intela? Zależy mi na stabilności i wydajności...

Zadajesz b. niebezpieczne pytanie. Widac ze nie czytujesz tej grupy ani ze
nie zajrzales do archiwum. Chesz znowu wywolac bezsensowna wojne Intel vs
AMD? Wtedy posypia sie takie argumenty ze polowy ich nie zrozumiesz (bez
obrazy) i nie otrzymasz odpowiedzi na swoje pytanie. Podstawa komputera to
plyta glowna. Jezeli kupisz jakiez badziewie to niezaleznie czy bedzie to
wersja pod AMD czy Intela, masz duze szanse ze bedziesz narzekal na
stabilnosc. Co do wydajnosci to taniej wychodzi AMD, i tego bym raczej
polecil. Za przemawia rowniez (IMHO) fakt ze AMD rzadziej zmienia gniazda
pos swoje procesory. Do wiekszosci plyt pod AMD wlorzysz wszystko co
ostatnimi czasy wyprodukowal AMD (od Durona 600 az po Athlona XP 2100).
Niestety w przypadku Intela musisz podjac decyzje czy FC-PGA2 (Celerony do
1,4GHz oraz P3), Socket 423 (starsze P4 zdaje, sie ze do 1,4GHz) albo
Socket 478 (Nowsze P4 i najnowsze Celerony - powyzej 1,7GHz). Najbardziej
przyszlosciowe wydaje sie byc zlacze Socket 478. Jednak nie wiadomo jak
dlugo Intel bedzie robil procesory na Socket 478, a znany jest z czestych
zmian gniazd :(
W cenie zblizonej do Athlona XP 1800+ z Intela mozesz kupic Intel Pentium
III 1.20GHz (FCPGA2), Pentium4 1,4 (raczej na Socket 478 -o ile kasy
straczy) albo Celerona 1,8GHz (Socket 478).
Mysle ze PIII mozemy sobie darowac na wstepie Podobnie jak P4 na FC-PGA.
Zostaja zatem Athlon XP 1800+ vs Celeron 1,8GHz OR Pentium4 1,4GHz na Socket
478 (ale nie wiem czy ponizej 600zl sie zmiescisz)

Co do wydajnosci poczytaj testy podobnych procesorow na roznych stronkach,
np.:
http://www.benchmark.pl/artykuly/testy/celeron478/celeron_17ghz.html
http://www.tomshardware.pl/cpu/02q2/020515/celeron-05.html
http://www.in4.pl/recenzje/celeron17/2.htm
Przewaga A1800+ nad C1800 i P4 1400 wydaje sie byc zauwazalna

IMHO lepiej 100zl mniej wydac na procek (np kupic cos w okolicy 1700 ok
400-450zl) niz wybulic sie na maxa na proca, a plyte gl. kupic byle jaka.
Zwlaszcza ze nowosci kosztuja duzo a ich cena szybko spada, a wydawanie
100zl na dodatkowe 100MHz wydaje mi sie w tym wypadku dosc nierozsadne.
Pozdrawiam Yablon