Re: temperatura dysków twardych

Autor: volcan (cool_komputery_at_interia.pl)
Data: Fri 24 May 2002 - 12:26:44 MET DST

> Wymienione tam zostały programy DTemp i Speedfan, które to mogą odczytać
> temperaturę dysków. Ja jednak nie mogę odczytać temperatury na moich
dyskach
> ( WDC WD 205BA i WDC AC24300L ) - w sumie już nie najnowszych - za pomocą
> tych programów... Wiadomo, że do odczytu temperatury musi być jakiś
czujnik,
> więc czy nowe dyski mają jakieś czujniki, które umożliwiają odczyt tej
> temperatury ?

Tak mają czujniki wbudowane gdzieś w środku.

> Po prostu interesuje mnie w jaki sposób udaje się Wam tą
> temperaturę odczytać ??

Żeby odczytać tę temeraturę dysk musi mieć wbudowany termistor, no i
wspierać SMART - stare nie wspierają.

> Sam się niepokoję trochę temperaturą moich dysków,
> bo po przyłożeniu ręki ciężko jest ją utrzymać na dysku więcej niż 10
sekund
> ( bo są gorące :( ) Nie wiem, czy to jest normalne choć wszystko
działa...

No niezbyt - to są wolne dyski (nie wiem czy nawet nie 4500 RPM, a max 5400
RPM) i nie powinny się aż tak grzać. Mój (Caviar 4,3 GB ATA33 - to chyba WDC
AC24300L??) jak zaczął się tak grzać to po 2 miesiącach zaczął czasami nie
startować z kompem (za długo się rozkręcał) i trzeba było reset "z palca"
robić, żeby komp ruszył (czasem z 2-3 razy), no i po następnych 2
miesiącach już nie żył (ale w sumie to się prawie że ucieszyłem bo
zamieniłem go na Barracudę IV, na którą było mi wcześniej szkoda kasy). A
taka temperatura wskazuje na prawdopodobną awarię łożyska, czyli raczej zrób
backup danych i szykuj się na zakup nowego dysku.

> dziękuję z góry za jakieś sugestie na ten temat.

Ależ proszę :)