płyty główne, pytania (nietrywialne mam nadzieję)

Autor: Jacek Fiok (jfiok_at_jfiok.org)
Data: Tue 07 May 2002 - 16:17:04 MET DST

Hej.

W niedzielę sfajczył mi się stary dobry Abit BH6 v1.01 ('98).
Używałem na niej celerona 1GHz(@1.12) z przelotką. Ale to nieistotne.
Został mi zatem ów celeron i powstaje pytanie co teraz.

Ogólnie socket370 w zasadzie jak rozumiem ma się ku końcowi, więc pewnie nie
będą tu kluczowe żadne sprawy wydajnościowe; zacząłem się tylko
zastanawiać, co tu zrobić, żeby miało w miarę sens, no i przy okazji
wyskoczyło mi kilka pytań.

No to do rzeczy. Zdecydowałem, że chcę chipset i815EP-B (jak rozumiem
stepping B to ten, co zna Tualatina). Na wszelki wypadek intel zamiast VIA.
Ta cud-workstacja od dwóch lat używa Linuksa; i ma 6 kart PCI (w tym 3
sieciówki ;).

Mój zaprzyjaźniony sklepik dał mi do sprawdzenia (czy rzeczywiście trzasła
płyta) taką tanią tajwan-płytkę "Clayton" model CV-AT217
(www.clayton.com.pl). Sprawdziłem, działa. Znacie tę firmę? Rozprowadza to
California zdaje się.

Jeśli ktoś z was ma podobną płytę, to:
- czy można jakoś wyłączyć to badziewne logo Clayton podczas POST?
  (jest w Advanced BIOS features opcja "small EPA logo show" ale jej zmiana
  nie daje rezultatu, to pewnie jest od tego co piszą, czyli od tego małego
  logo w rogu.)
- czy dobrze widzę, że nie ma tu możliwości regulacji napięcia CPU?
- czy w innych płytach i815 (może to kwestia supportu przez chipset) są
  takie rzeczy, jak:
        - asynchroniczne taktowanie FSB i pamięci?
          (na marginesie: czy to daje jakiś realny efekt)
        - ręczna kontrola nad mnożnikami FSB/AGP/PCI?
        - jakieś inne performance-related features, których mogę nie być świadom?
- a może mam wgrywać jakiś nowszy BIOS, czy pojawiają się jakieś nowe opcje,
macie jakieś doświadczenia z tym Claytonem?

- (ciekawość) gdzie zlokalizowana jest w płytach karta dźwiękowa on-board -
w chipsecie, czy "obok" - chodzi o to, czy każda płyta np. na i815 ma z
definicji tę samą kartę dźw., czy też może to zależeć od producenta?
(spokojnie, nie to, żebym zamierzał używać).

Następne.

- UDMA>33. Mam jeden kabelek 80-żyłowy, dwa dyski (UDMA66,UDMA100) i CD-ROM.
Dawniej (i440BX, UDMA33) było to praktycznie bez znaczenia; teraz zachodzę w
głowę, jak to podłączyć.
Jeśli oba dyski na jeden kanał, to teraz:
- czy szybkość jest negocjowana oddzielnie dla każdego urządzenia, nawet na
jednym kablu IDE (chyba tak, od jakichś i430TX-ów zdaje się)?
- a co z transferem? Może jednak lepiej z tego punktu widzenia dyski mieć na
osobnych kanałach. Co jeśli np. kopiuję duży plik z jednego dysku na drugi.
Zapewne nie mogą iść fizycznie po kablu dwa transfery naraz? A jeśli dyski
będą na osobnych kablach, to czy wtedy kontroler będzie mądry i zrównolegli
mi odczyt z jednego i zapis z drugiego? Teoretycznie mogę to oczywiście
potestować, ale trochę mi się nie chce. ;)

No i tak - co sądzicie o zostawieniu sobie tej taniej płyty. Generalnie
działa. Przechodzi testy na 1120MHz teraz w ten upał - OK. Kosztuje 320. Za
ASUSa miałbym dać 420. Za inne markowe typu Abit, MSI też ok. 400.
Aczkolwiek to nawet nie jest kluczowe; musiałbym rozkładać, zmieniać i
montować od nowa - już chyba wiecie, o czym piszę. ;)

Czyli - podsumowując - jeszcze zastanawiam się, co ew. tracę względem
bardziej markowych płyt.

(naturalnie przepraszam za objętość posta. :)

--
Jacek