Re: Bad-y na dysku

Autor: Master Aikus IP (aikus_at_box43.pl)
Data: Mon 06 May 2002 - 16:14:18 MET DST

"Janek!" <jasiek16_at_go2.pl> wrote in message

> byłbym wdzieczny gdybyś zechciał mi to wyjaśnić,
>
> Na czym polegają ukryte Bady?
> Dysk ma pełną pojemnośc - wg Scan diska, i 0 uszkodzonych klastrów,

Nie wiem dokladnie jak to jest w przypadku tego dysku, ale generalnie kazdy
dysk ma tak naprawde sporo wiecej miejsca niz jego nominalna pojemnosc
(nawet do 30%). Roznica w dzialaniu Scandiska i programu specjalnego do tego
dysku jest taka, ze Scandisk zaznacza bady i pomniejsza pojemnosc dysku, a
tamten programik, jak to powiedzial przedmowca aktywuje zabezpieczenie SMART
(czy jakos tak, moze sam to robi - nie wiem) i firmwareowo przezuca dane z
zagrozonych miejsc na te takie miejsca rezerwowe.
Dzieki temu mozesz jeszcze dlugo nie widziec badow na dysku i jego pojemnosc
nie bedzie sie zmiejszala... tak dlugo az wyczerpie sie miejsce rezerwowe.
Jedno jest pewne: Jesli na dyzku pojawily sie bady, to ubywac ich nie
bedzie. Bedzie tylko caly czas przybywac. Jak szybko - to sprawa
indywidualna kazdego dysku i warunkow exploatacji.
A ile ten dysk stracil na wartosci... Moim zdaniem bardzo duzo. Ja osobiscie
nigdy w zyciu nie kupilbym dysku gdyby mial chocby jednego bada. Inna
sprawa, ze kupujac uzywanego na gieldzie nie bardzo jest sposob, zeby to
sprawdzic, bo wszystko co goscie sa w stanie zaoferowac na stoisku do
testowania do dosowy Scandisk na ktorym widac diskmape.
Ale jak kiedys kupilem 80MB Connera bez badow (tak na ryzyk-fizyk), dysk
ktory rzeczywiscie nie mial badow to chodzi on do dzis a za sprawa Poczty
Polskiej przejezdzil juz cala Polske wzdluz i wszerz. Podejzewam, ze gdyby
na poczatku mial bady to juz dawno bylby trup.

> Odczyt z dysku przebiega z normalną prędkością, około 4mb/s

IMHO to nie jest normalna predkosc, to tez jest duzo wolniej niz byc
powinno, ael moge sie mylic.

Pozdrawiam!
MA