Re: RAID5 i zuzycie CPU

Autor: Tomasz Stiller (tstiller_at_tlen.pl)
Data: Thu 02 May 2002 - 03:46:53 MET DST

On Thu, 2002-05-02 at 06:06, robert slawinski wrote:
> -czy tak powinno byc, ze w czasie jakiejkolwiek operacji na plikach
> znajdujacych sie na macierzy procesor jest wykorzystywany do oporu.

Wyliczanie kodow nadmiarowych dla macierzy RAID 5 to bardzo zlozony
obliczeniowo proces. Niestety nie da sie tego w zaden sposbo obejsc,
wiec takie zuzycie procesora jest czyms najzupelniej normalny.

> -czy da sie to jakos zoptymaliszowac?

Programowe RAID-5, niestety odpowiedz brzmi nie! Aczkolwiek procesor
powinien byc obciazony tylko i wylacznie przy zapisie danych, odczyt
powinien byc bezpolesny.

> -jak szybki powininien byc taki RAID, bo mam wrazenie, ze jest
> wolniejszy od pojedynczego HDD.

Ciezko odpowiedziec na takie pytanie jednoznacznie, jest zbyt duzo
czynnikow za to odpowiedzialnych. Generlanie przy zapisie nie powinien
byc wolniejszy od najwolniejszego dysku - oczywiscie przy odpowiedno
wydjanym procesorze. Odczty to zupelnie inna sprawa, tam powinno
doslownie smigac, poniewaz podczas normalnej pracy przy odczycie dane
nadmiarowe nie sa wykozystywane, powinno to dzialac ze zblizona
szybkoscia do RAID0. Aczkolwiek w twoim przypadku pewnie tak nie bedzie,
a to za sprawa przeciazenia kanalow IDE kontrolerow do ktorych masz
podpierte dyski. Jesli chcesz osiagnac maksymalna wydajnosci powinienes
podpiac jeden dysk na kanal. Sa do tego specjalne wielokanalowe
kontrolery, ktore nie sa az tak drogie (w stosunku do scsi)

> z gory dzieki za odpowiedz. <rs>

Przy twoim zestawie warto chyba bylo by sie zastanowic nas specjalnym
kontrolerem, ktory bedzie posiadal procesor do licznia kodow
nadmiarowych.