Re: kontroler ata 100?

Autor: Tadeusz Włodarczyk (twlodar_at_pse.pl)
Data: Tue 23 Apr 2002 - 14:03:46 MET DST

On Tue, 23 Apr 2002 13:36:15 +0200 _Robert_ wrote:

> Witam. Jak to jest z kontrolerami dyskow ata 100 ale osobnnych (nie na
> plycie glownej.. )
> Gdyz posiadam starsza plyte glowna a nie mam potrzeby kupowania nowszej
> plyty.. a chcialbym zeby moj dysk 60gb byl obsluzony.
> Pytanie:
> Czy wydajnosc, szybkosz kontrolera na karcie (osobnej) rozni sie od
> kontrolera na plycie glownej..?

Zasadniczo - nie. Pisząc o kontrolerach zamontowanych w płytach głównych
masz zapewne na myśli kontrolery będące częścią mostka południowego
chipsetów, jeśli nie, to wiedz, że kontrolery zamontowane dodatkowo są
logicznie wpięte w magistralę PCI, więc nie będą się różniły niczym od
osobno zakupionych na osobnej karcie. Kontrolery wbudowane w chipsety mają
tą zaletę, że mają dedykowaną szynę do komunikacji z mostkiem. Kontrolery
mwontowywane w PCI mają _na pewno_ ograniczenie przepustowości magistrali
PCI (133MB/s), powiększone o wymagania w przepustowość innych urządzeń
wpiętych w PCI (karty dźwiękowe, graficzne, tunery TV, modemy i inne).
Tyle teorii. W praktyce różnica jest nie do zauważenia, bo obciążenie,
jakie generują nawet najnowsze dyski twarde IDE nie zapycha magistrali
PCI, więc nie ma się czym martwić.
Zaletą dodatkowych kontrolerów jest możliwość rozbudowy sprzętu bez
konieczności wymiany innych podzespołów, co także trzeba wziąć pod uwagę..

pozdrawiam
tadzik

--