Re: RAID

Autor: Bronek Kozicki (brok_at_rubikon.pl)
Data: Fri 19 Apr 2002 - 19:00:16 MET DST

"Radoslaw Sokol" <rsokol_at_magsoft.com.pl> wrote:

> Podejrzewam, że macierze w domach i małych firmach raczej są
> robione na RAID 3 częściej -- bo jest to realizowalne programowo
> choćby za pomocą WinNT/2k Server. Jeśli masz dane stwierdzające,
> że mimo to RAID 3 jest w mniejszości nawet na takich rynkach
> (artykuł pisałem własnie z myślą o SOHO), to zmienię to :)

nad RAID-em programowym w ogóle się nie zastanawiałem, natomiast RAID 3
sprzętowy to dla mnie zupełna egzotyka: poziom 3 wymaga dedykowanego dysku
na sumy kontrolne oraz ogranicza wydajność ze względu na stałe wykorzystanie
tego dysku. Wszystkie konfiguracje RAID jakie do tej pory ustawiałem
(Digital alias Comaq, Compaq, DPT alias Adaptec) korzystają z sum
kontrolnych dystrybuowanych na wszystkich dyskach macierzy (czyli RAID 5) i
nawet nie mają opcji ustawiania dedykowanego dysku do sum kontrolnych -
czyli RAID 3 lub 4 . Oczywiście, można (i warto) zdefiniować dysk hot-spare,
ale to zupełnie inna rzecz; w normalnej pracy macierzy jest on
niewykorzystany.

Wracając do programowego RAID (właśnie sprawdziłem w MSKB): Windows NT oraz
2000 realizują programowy RAID 5, zobacz
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q170/9/21.asp
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q298/1/55.asp

Pozdr

B.