Re: Abit BF6 i kontorler Winfast ATA100

Autor: Piotr Sikora (sikra_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 08 Apr 2002 - 13:47:31 MET DST

> A jak sprawdzasz tryb pracy? Ten kontroler ma do tego jakieś
> narzędzie? BTW czy w jego BIOSie też można sprawdzić wykryte
> tryby pracy urządzeń IDE?

1. Najprostsze badanie polega na pomiarze z zegarkiem w ręku szybkości
uruchamiania systemu. - jest taki sam, a nawet trochę gorszy
2. Drugi test to pomiar prędkości kopiowanego pliku 120Mb w obrębie tego
samego dysku - jw.
3. Trzeci sposób to uruchomienie programu seagate uata100.exe - i tamten
program pokazuje, jakie kontrolery są w systemie, jakie urządzenia są do
nich podpięte, w jakim aktualnie pracują trybie i daje możliwość ustawienia
maksymalnego trybu pracy.
Mały niuans polega na tym, że trzeba ten program uruchomić bez Windowsa,
czyli przed wgraniem sterowników w W2000. Program ten pokazuje transfer
16MB/s na kontrolerze ATA100, natomiast po podłączeniu dysku do kontrolera
na płycie - 33 MB/s - czyli UDMA 33. Co prawda nie mam 100% pewności, że
dysk nie działa w szybszym trybie, ale wobec pkt 1 i 2 wydaje się to być
oczywiste.

Sam kontroler nie ma żadnego narzędzia - tzn ma, ale pod windowsa nt i 98 -
a nie 2000 :(. Na stronie internetowej producenta też go nie ma. Do jego
BIOS-u nie da się wleźć - sam się konfiguruje.
Kontroler działa na innym komputerze - i to prawidłowo.

Pozdrawiam
Piotr Sikora