Re: Wysokie odświeżanie w monitorach

Autor: slawek_xl_at_poczta.onet.pl
Data: Sun 31 Mar 2002 - 22:06:12 MET DST

> powiesiłem
>
> No niestety, œwiatło pochodzšce z lamp jarzeniowych gaœnie i zapala się 100
> razy na sekundę... to nie jest to samo co œwiatło żarowe...

które również zapala się i przygasa (prąd przemienny) ale nie jest to
zauważalne ze względu na bezwładność procesu żarzenia się. Zachodzi tam więc
zjawisko pulsowania a nie migotania. Taką rolę w monitorach pełni bezwładność
luminoforu, która powinna być dobrana do typowej dla danego monitora
częstotliwości odświeżania. I jak można wykazać prostym doświadczeniem w bywa
dobrana.

> Za moich czasów na wydziale elektrycznym politechniki były wszędzie żarówki,
> a u mechaników œwietlówki...

Ale chyba nie w laboratoriach gdzie przecież każdy mechanik powinien być
świadomy niebezpieczeństwa wynikającego z efektu stroboskopowego?
> a było to ca 30 lat temu :-)

pozdrawiam
Sławek

p.s.