Re: predkosc cd-romu

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Tue 19 Feb 2002 - 18:53:29 MET

Hi,

Miron Kolodziejczyk wrote:

> niezbyt odkrywczego wniosku, ze (przy dluzszym odczycie z plyty) cd wcale
> nie przyspiesza jakby to wskazywaly wykresy np. programu cdspeed, ale kreci
> sie ze stala predkoscia, a po prostu poszczegolne punkty na cd obracaja sie
> szybciej/wolniej w zaleznosci od tego w jakiej leza odleglosci od srodka
> plyty.

Tak, to tzw. CAV (stała prędkość kątowa). Ale w zakresie obszarów
płytki leżących blisko środka stosuje się często CLV (stałą prędkość
liniową), co zapewnia w miarę wysoką prędkość odczytu początku płyty.
Połączenie CLV i CAV to znów tak zwane PCAV.

> ok, wytlumaczenie wydaje sie logiczne, ale jak to sie ma np. do odczytu
> plyty audio ze stala predkoscia albo nagrywania ze stala predkoscia
> (wlasciwie dopiero od x24 zaczeto narzekac ze nagrywarka tak wlasciwie
> zaczyna od 16x i przyspiesza do x24) ? wyglada na to ze przy stalym
> odczycie naped powinien zwalniac ?? co o tym sadzicie ?

I tak się dzieje. W przypadku audio najczęściej jest to podyktowane
chęcią wiernego przeczytania pozbawionych informacji korekcyjnej danych
audio.

W przypadku nagrywania sprawa staje się bardziej skomplikowana.
Dotychczas stosowało się głównie CLV, gdzie napęd stopniowo zmniejszał
obroty płytki w celu utrzymania stałej prędkości zapisu. Od niedawna
stosuje się albo CAV, albo ZCLV (strefową stałą prędkość liniową --
prędkość zapisu zależy od położenia głowicy, a powierzchnia płytki
podzielona jest na kilka stref o różnych prędkościach zapisu).

Jest to bardzo, bardzo uproszczony opis jednak, szczegółów polecam
szukać na zachodnich serwisach internetowych najlepiej (niedawno
widziałem gdzie porównanie technik zapisu strefowego różnych firm).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./