Re: Upadający twardziel

Autor: Janus (janus1_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 14 Feb 2002 - 19:09:02 MET

Użytkownik "Krzykacz Plamisty" <krzykacz_plamisty_at_poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:a4gkha$3m2$1_at_absinth.dialog.net.pl...
> Co zrobić, by zatrzymać ten proces? Zablokowanie sektorów w BIOS'ie coś
> pomoże?
Chyba niewiele. Te sektory nie beda brane pod uwage przy foramtowniu -
normalnym, ale niestety nie zatrzyma to procesu pojawiania sie nowych.
Kazdy dysk posiada pewna ilosc sektorow zapasowych. Jezeli kontroler dysku
znajdzie bad sektor, to na jego miejsce przeadresowuje sektor z tego
zapasowego obszaru. Uzytkownik normalnie tego nie widzi. Jednak gdy sektory
dodatkow sie wyczerpia ... bady zaczna sie pojawiac. Jesli jest gwarancja -
super, mozna go wymienic, ale trzeba uwazac, bo czasem servisant kozysta
wlasnie z low-level format i pozniej oddaje dyski "niby" sprawny. Ale wiaze
sie to ze zmniejszeniem jego pojemniosci, no i oczywiscie dysk juz nie jest
pewny.

> Co to znaczy, że sektor dysku uległ uszkodzeniu? To uszkodzenie fizyczne
> (utrata sprawności do przechowywania danych - tzn. odpowiedniej wartości
> namagnesowania).
Dokladnie rodzajow uszkodzen sektroow nie znam, ale to musi byc wlasnie cos
takiego. Utrata sprawnosci magnetycznych, moze przytarcie przez glowice ...
Wiem ze dawniej mozliwe bylo fizyczne uszkodzenie dysku przez wirusa,
wlasnie poprzez zablokowanie mechanizmu odciagania glowicy do sektora
parkujacego, glowica zatrzymywala sie w miejscu rysujac powierzchnie dysku.
Obecnie mechanizm ten jest automatyczny i niezalezny od "czynnikow"
zewnetrznych.

Heja, Janus