Re: Wyciszanie wentylator procesora

Autor: Kzysio (kzysio_at_f2virt.onet.pl)
Data: Thu 10 Jan 2002 - 18:47:15 MET

"Radoslaw Sokol" <rsokol_at_magsoft.com.pl> wrote:

> To zależy już od wiatraka. [...]

To samo powiedział mi facet w sklepie elektronicznym, a już stanowczo
odradził wlutowywanie rezystora "na oko". Przyniosłem do niego wentylatorek
zmierzył napięcie, miliampery, i nie wiem czy coś jeszcze;) Zakupiłem u
niego maleńką płytkę z paroma elementami, która dla mojego wentylatorka jest
wstępnie ustawiona na 6V i zawsze daje takie napięcie niezależnie od poboru
"czegoś tam" przez wentylatorek (co ma zależeć od tego czy wentylator jest
zimny, czy już rozgrzany). Podobno przy rezystorze napięcie zmienia się
właśnie w zależności od tego jak wentylator (a właściwie jego silnik) jest
rozgrzany. Na płytce jest jeden element którym można kręcić zwiększając i
zmniejszając napięcie, a tym samym i obroty.

Przepraszam za nazewnictwo i sformułowania jakich używam, ale zupełnie się
na tym nie znam i prawdę mówiąc nie bardzo wiem o czym piszę;))

Pozdrawiam
Kzysio

ps. Facet wyliczył mi, że aby mój wentylatorek był zasilany 6V potrzebny
jest rezystor 65Om, ale jak już pisałem podobno to zależy jeszcze od stopnia
rozgrzania silnika i chyba czegoś tam jeszcze, w związku z czym napięcie
będzie się wahać.