Re: Pytanie o HDD (LBA a LRG)

Autor: trsr (trsr_at_ch.onet.nospam.pl)
Data: Tue 08 Jan 2002 - 13:25:48 MET

> Otoz wlasnie jak w temacie czym sie roznia owe oznaczenia.
> Pytam bo ostatnio zauwazylem straszne 'drapanie' dysku przy ladowaniu
> systemu, (przeinstalowanie systemu pomoglo jedynie na okolo tydzien potem
> znowu to samo) no i w okienku BIOSu wyskakuje LRG, PIO4 i pojemnosc.
>
> Kiedys mi sie wydawalo ze bylo tam lba. W biosie w ustawieniach detekcji
> dysku jest auto, a po ustawieniu recznym na lba system nie startuje.
>
> A po podlaczeniu innego twarziela ten nowy mial jednak lba i chodzil
> cichutko (czyt. nie 'rzezil' w takim stopniu jak ten moj)

dysk moze wydawac tego typu odglosy nie tylko z powodu niepoprawnego
dzialania, ale tez np. wtedy, gdy BIOS odwola sie do nieistniejacego sektoru
(poniewaz masz dysk < 8Gb, jest to mozliwe).
    Jesli chodzi o CHS/Large i LBA , to jesli chcesz przestawic na LBA, to
bedziesz musial po fakcie przestawienia jeszcze raz spartycjonowac dysk i
przeformatowac partycje, a pozniej albo od nowa zainstalowac system, albo
postapic tak, jak przenosi sie system z jednego dysku na drugi (jesli masz
drugi dysk twardy). Jest to konieczne, bo zapewne po przestawieniu z Large
na LBA zmienia sie geometria dysku twardego widziana przez programy
korzystajace z BIOS-u...

Pozdrawiam