Re: Moduly DIMM

Autor: PeJot (kpejot_at_skrzynka.plskasuj-to)
Data: Sun 27 Jan 2002 - 22:37:04 MET

Użytkownik Jan Kobior <jkobior_at_rubikon.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:u9285uk7vpv08mjbr13qtgq2ibi19ujubm_at_4ax.com...
> Witam
>
> Może ktoś mi przystępnie wyjaśni czym oprócz wyglądu
> różnią się moduły jednostronne od dwustronnych pamięci
> SDRAM i DDR. Chodzi mi o moduły 128 i 256 MB.

Tak w uproszczeniu:
Dwustronne mają zazwyczaj więcej scalaków o mniejszych pojemnościach
dzięki czemu mogą je zaadresować starsze chipsety.

np. żeby na Intel'u BX był widziany w całości moduł 256MB musi być
dwustronny, 16kostek (każda 16mega z szyną 8bitów = 128Mbit)

Stare chipsety dla socket7 "wolą" kostki 32-64Mbit
np. dwustronny moduł 128MB PC100 16 kostek (8Mega x 8bitów = 64Mbit)

Przy chipsetach dla DDR nie trzeba się na razie nad tym zastanawiać.

> Podobno w niektórych płytach ważne jest gdzie się co wsadzi
> np. w MSI K7N420

Tu jest inna bajka.
Chipset Nvidia Nforce ma dwukanałowy dostęp do pamięci
(teoretycznie oferuje dwukrotnie większą przepustowość pamięci
ddr266 - 2x2.1GB/s) i żeby skorzystać z tego doobrodziejstwa
trzeba w powyższej płycie wszadzić 2 dimm'y do slotów 1 i 3.

Rzeczywisty zysk z tej technologii odczuwalny jest w zasadzie tylko
dla wbudowanego w chipset GF2MX który na jednym module się dusi.
Wydajność jest na poziomie dobrej płyty z jednokanałowym KT266A.

PeJot