Re: FireWire, video, PCI - kto wie

Autor: Piotr (PCF12_at_who.net)
Data: Sat 26 Jan 2002 - 14:29:48 MET

Piotr napisał:

>Wszystkie karty fw dzialaja w obie strony.
>Jesli nie mozesz kupic karty na miejscu kup wysylkowo ,w ciagu kilku minut
>znalazlem karte<200zl z wysylka posiadajaca kabel i oprogramowanie
>(przewaznie nazywa sie to zestaw wideo).

OK, zaraz poszukam (na razie widzialem 229 plus wysylka
za karte z oprogramowaniem albo 199 plus wysylka bez oprogramowania).

>Kompresja w tym formacie wystepuje na etapie zapisu na tasme(czy
>tego chcesz czy nie) ,jedyny strate pozniej moze spowodowac wada
>tasmy lub gubienie klatek w kompie.

Wiem, ze DV to kompresja o stalym wspolczynniku 5:1
bez uwzgledniania podobienstwa kolejnych kadrow (czyli ciag
nieruchomych obrazkow skompresowanych czyms w rodzaju
zmodyfikowanego JPEGa).

Ale: PO CO na karcie DVmax zainstalowano "kodek DV"?
Co jest kodowane/dekodowane? Przeciez chce sciagnac film
z kasetki co do bitu w takiej postaci, w jakiej byl nagrany,
ewentualnie pociac i pozlepiac i nagrac z powrotem.
Czy "kodek DV" przeprowadzi jakas dodatkowa dekompresje
-kompresje? Przy kazdym stratnym formacie (np. JPG)
wielokrotne rozpakowywanie i pakowanie/przepakowywanie
powoduje dalszy spadek jakosci.

Kupie karte FireWire niezaleznie od tego, jak to dokladnie
sie robi, ale po prostu interesuje mnie, co robi w urzadzeniu
do transmisji cyfrowych danych jakis "kodek". Przeciez
jesli nagrywam sobie JPEGi na CD-R (albo kopiuje z powrotem),
to tez nie musze miec zadnego sprzetowego "kodeka JPG".

Na razie sciagalem obrazki z kamery cyfrowej przez analogowa
karte TV AverMedia TV Phone (wejscie S-Video). Przyklady (wlasnej
produkcji) zostawilem tu:

http://nest.gliwice.pl/pic/Gliwice2/spis/index.html
http://nest.gliwice.pl/~piotrcf/Gliwice_2.mpg

Filmik tylko 384*288, wiekszych nie udaje sie nagrywac.

Czy przez FireWire jakosc obrazkow bedzie lepsza? Ma ktos
jakies przykladowe kadry skopiowane z kamery w taki sposob?

Niestety moja kamera nie ma "progressive scan", prawdopodobine
beda klopoty z pionowa rozdzielczoscia. Na analogowym wyjsciu
przy "stop klatce" obraz wyglada tak, jakby brakujace linie
polobrazu 768*288 byl uzupelniane przez interpolacje.
Nie wiem, jak to wyglada na wyjsciu DVout. W dodatku przeczytalem,
ze kadr w formacie DV ma rozmiar 720*576, czyli piksele nie sa
kwadratowe. Nie podoba mi sie to, ale chyba na to nic nie da sie
poradzic. Przy sciaganiu przez analogowa AverMedia kadry
maja rozmiar 768*576.

Pozdrawiam
Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr