Re: Tryb DMA dysku?

Autor: Leszek Ciszewski (prosze_at_czytac.fontem.lucida.console)
Data: Sat 15 Dec 2001 - 16:37:42 MET

"..Quba_PL.." <kubapaszkowski_at_2com.pl>

> Poszukuje jakiegoś programu, albo namiaru
> na niego który mi pokaże w jakim trybie
> DMA pracuje dysk?

Tryb DMA jest jeden. :)
Może chodzi Ci o kanały
DMA, albo o tryby UDMA. :)

Jeśli to pierwsze:
 -- mój_komputer-prawy_myszy/Właściwości/
    /Menadżer_urządzeń/Wyświetl_według_połączeń/
    /dKlik_lewy_myszy_Komputer/
    /Bezpośredni_dostęp_do_pamięci(DMA)
Jeśli to drugie:
 -- być może ta informacja wyświetla się przy
    starcie komputera
 -- możesz posłużyć się specjalnym programem,
    adekwatnym do Twego HDD.

O tym, czy dysk pracuje w DMA, czy
nie -- decyduje system operacyjny.
Oczywiście nie może pracować w DMA
dysk, który tego nie potrafi, albo
taki który pracuje pod kontrolerem
tego nie potrafiącym. :)

Dysk może pracować w PIO(1/2/3/4) lub w UDMA(2/4/5).
Jeżeli jednak ustawisz go (na przykład) na UDMA5, to
wcale nie znaczy, że transmisja odbędzie się kanałem
DMA i obejdzie procesor, ponieważ o tym decyduje nie
dysk, ale system i może się też tak zdarzyć, że dysk
ustawisz w UDMA5 (na przykład 5 -- czyli ATA100) ale
będzie on pracował w którymś PIO. :)

Innymi słowy -- aby doszło do transmisji kanałem DMA
z pominięciem procesora, spełnione winny być warunki
następujące:
 -- dysk powinien obsługiwać tryb DMA
 -- kontroler powinien obsługiwać tryb DMA
 -- system operacyjny powinien obsługiwać tryb DMA.
O tym jaki tryb UDMA(2,4, czy 5) zostanie wybrany do
transmisji decydują ustawienia dysku oraz możliwości
kontrolera i dysku: ani dysk, ani kontroler nie mogą
,,dać" więcej, niż w ,,nominale". :) Innymi słowami:
 -- dysk ATA100 (UDMA5) może pójść na:
  -- UDMA2 -- czyli ATA33
  -- UDMA4 -- czyli ATA66
  -- UDMA5 -- czyli ATA100;

 -- dysk ATA66 (UDMA4) może pójść na:
  -- UDMA2 -- czyli ATA33
  -- UDMA4 -- czyli ATA66;

 -- dysk ATA33 (UDMA2) może pójść na:
  -- UDMA2 -- czyli ATA33;

 -- kontroler ATA100 (UDMA5) może pójść na:
  -- UDMA2 -- czyli ATA33
  -- UDMA4 -- czyli ATA66
  -- UDMA5 -- czyli ATA100;

 -- kontroler ATA66 (UDMA4) może pójść na:
  -- UDMA2 -- czyli ATA33
  -- UDMA4 -- czyli ATA66

 -- kontroler ATA33 (UDMA2) może pójść na:
  -- UDMA2 -- czyli ATA33

Każdy [dzisiejszy] dysk [EIDE] może też pracować
w każdym trybie PIO i każdy dzisiejszy kontroler
EIDE może także pracować w każdym PIO. :)

Quiz:

 Czy PIO -- oznacza pobożny?

Czasami nazbyt wysokie ustawienie dysku, względem
możliwości kontrolera, powoduje dziwne zachowanie
się tegoż ostatniego, a czasami nie -- to znaczy,
wszystko biega bez zakłóceń w najwyższym możliwym
trybie, czyli najwyższym trybie kontrolera.

Trybu kontrolera zazwyczaj się nie ustawia.

Jeśli coś jest niezbyt jasne, lub (co gorsza) nie
zgadza się z prawdą -- to proszę o komenty. :)

Lc. :)