Re: odwieczna wojna?

Autor: Wojciech Giersz (chektor_at_malenstwo.iinf.polsl.gliwice.pl)
Data: Wed 05 Dec 2001 - 12:19:17 MET

> A tu ju=BF naci=B1gasz. Kultura pracy komputera - a c=F3=BF to takiego?

Pare roznych detali. Przykladowo grzanie wnetrza obudowy przez procesor.
Zeby nie byc goloslownym (mialem Athlona 1000 i Asusa A7V przez ok.
miesiac, potem sie zestawu pozbylem :) ) -- mam P3-550_at_880 w wersji BOX,
temperatura procesora w trakcie normalnej pracy to ok. 29-30 stopni, przy
pelnym obciazeniu skacze do ok. 38. Jak zatrzymam wiatrak, to i tak
temperatura nie przekracza 45 stopni. Z Athlonem cieplo bijace z obudowy
czulem na sobie :). A poza procesorem w komputerze jest jeszcze kilka
innych elementow nie przepadajacych za podwyzszona temperatura.
Co dalej -- odpornosc na podwyzszona szyne. Nie wiedziec czemu, na KT133A
szyny >133MHz nie sa tak uzyteczne jak na BXie, czy tez i815. A to pamieci
wymagaja wczesniejszego przelaczenia z CAS2 na CAS3, a to karta sieciowa
odmowila pracy (3Com 905-C) itp. Nie czepiam sie, bo to i tak jest poza
specyfikacja, ale wolalbym, zeby nie bylo takich numerow.
Niekompatybilnosc Athlona z oprogramowaniem rowniez mi sie przytrafila,
konkretnie Netware 4.11 nie poszedl. Na P3 bez problemu...

> R=F3=BFnica w poborze pr=B1du przez procesor AMD/Intel jest pomijalnie
> ma=B3a w stosunku do pr=B1du pobieranego przez ca=B3y komputer. Mia=B3oby=

Puscisz jakis procesor AMD na niewielkim radiatorze i bez wentylatora? Z
P3 i Celeronami taki zabieg nie grozi niczym szczegolnym, a komputer nie
zaklocajacy ciszy w pokoju dla niektorych jest dosc waznym argumentem.

> Awarie ch=B3odzenia te=BF mo=BFna mi=EAdzy bajki w=B3o=BFy=E6. Je=B6li za=
trze si=EA
> wietrak, to przecie=BF s=B1 opcje w Setupie, kt=F3re pozwalaj=B1 wy=B3=B1=
czy=E6
> komputer, gdy wentylator ma za niskie obroty lub gdy temperatura

Jesli zdazy wylaczyc.

> przekroczy ustalon=B1 warto=B6=E6. Do=B6wiadczenia ze spadaj=B1cym radiat=
orem
> mo=BFna robi=E6 na stole laboratoryjnym, w rzeczywisto=B6ci si=EA nie zda=
rzaj=B1.

Zdarzaja. Przez piec lat kilka razy mi sie przytrafilo odpadniecie
radiatora. Nie z powodu blednego zalozenia (no dobra, przyznam sie -- raz
zle zalozylem), ale z uwagi na ulamanie zaczepu przy Sockecie. Przy
dzisiejszych kilogramowych ;) kombajnach chlodzacych rowniez nie mozna
tego wykluczyc. Ale mimo wszystko -- male prawdopodobienstwo.

> porz=B1dnie zapinki, to spadaj=B1cy radiator zrobi takie spustoszenie w
> komputerze, =BFe procesor b=EAdzie z tego wszystkiego najta=F1szym uszkod=
zonym
> elementem.

Niekoniecznie -- w desktopie nic sie nie stanie, zas w towerze przecietny
radiator odbije sie od grafiki i wypadnie na zewnatrz, lub zostanie na
karcie. Przecwiczone :)

> Vortex1 mnie nie interesuje (brak sterownik=F3w w =BCr=F3d=B3ach), poza t=
ym, jak

Nie wszyscy mysla tak jak Ty. A jesli pytajacy ma juz taka karte np. po
poprzednim komputerze?

> kt=F3=B6 decyduje si=EA na AMD to o pewnych niezgodno=B6ciach wiedzie=E6 =
powinien,

Owszem, dlatego tez o tym wspominam. Nie, ze na pewno cos bedzie nie tak,
ale, ze _moze_ sie przytrafic. Zreszta w wypadku systemu opartego o Intela
rowniez cos moze sie zdarzyc, no ale badzmy szczerzy -- jakos cicho o
spektakularnych niekompatybilnosciach :)

> a p=B3yta z d=BCwi=EAkiem to dodatkowy wydatek rz=EAdu 20z=B3. Z i740 do =
czynienia
> mia=B3em dawno, a wtedy ta karta mia=B3a problemy nawet z p=B3ytami na
> chipsecie Intela. Live'a jak najbardziej posiadam (Value - najstarsza

Specjalnie pozyczylem do eksperymentow. O ile na i815 zainstalowala sie
bezproblemowo, o tyle na KT133A nie bylo szans. Pod Windows oczywiscie.
Nie twierdze, ze sie na 100% nie da, ale latwo nie jest.

> wersja), trzask=F3w nie lubi=EA i nie mam. Przy pierwszych wersjach
> sterownik=F3w, owszem, dzia=B3y si=EA r=F3=BFne dziwne rzeczy, ale =B6wia=
dczy to
> tylko i wy=B3=B1cznie o jako=B6ci tych sterownik=F3w. Teraz u=BFywam alsy=
 i m=F3j

Coz. Pod W2000 Live ma tendencje do trzeszczenia. O ile na i815 problem
jest do opanowania, o tyle jak zwykle na KT133A jest juz gorzej. Nie
wnikam w przyczyne problemu, liczy sie efekt koncowy. Trzeszczy.

> Tomasz (Jenot) Stafi=F1ski

--=20
Chektor
=2E.Wojciech.Giersz.....................................Voice.+48-032-23120=
60..
=2E.chektor_at_malenstwo.iinf.polsl.gliwice.pl................................=
=2E...
=2E....... What this country needs is a good five dollar plasma weapon. ...=
=2E...