Re: Problem z konfiguracja RAID

Autor: MaraBut (martys_at_f2virt.onet.pl)
Data: Wed 21 Nov 2001 - 09:30:37 MET

Pastuszka Piotr napisał :
> [...] Twoj opis zaklada ze kontroler nie ma cache i dotyczy
> przecietnego zjadacza ktory stosuje conajwyzej 2 dyski w Raid 0 lub 1.
>
> W przypadku serwerow stosuje sie kontrolery z wlasnym cache i wlasnie
wiecej
> dyskow co powoduje ze nie ma tego efektu zapchania wszystkich cache na
> kazdym z dyskow.
> A wiec duzy blok jest OK,
> Dodatkowo przy odczycie jest to co pisalem wczesniej i stad zalecam Duze
> bloki.
Teoretycznie sie zgadzam ;o)
Ale to nie wyjasnia slabszych wynikow testow dla stripe size 64kB vs 16kB
:o( dla 2 dyskow IDE na prostym kontrolerze.
Powiedzialbym nawet, ze one temu zaprzeczaja :o) , pomimo ze zasady powinny
byc jednakowe. BTW :duzy rozmiar bloku oznacza ze dla malych plikow nie
bedzie zadnego przyspieszenia w dostepie w stosunku do pracy z 1 dyskiem (bo
one beda wlasnie tylko na 1 dysku). Dla stacji roboczych wielowatkowosc w
dostepie do HDD to raczej pobozne zyczenie, uzytkownik raczej nie pracuje
aktywnie w kilku aplikacjach jednoczesnie wiec na pierwszy plan wysuwa sie
wydajnosc dla odczytu/zapisu pojedynczych plikow, chociaz czasami b.duzych
(np. przy edycji wideo lub wav). Jesli chodzi o dopasowanie teorii i
rzeczywistosci to polecam artykul :

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1491&p=1

Wyniki testow mowia same za siebie - jesli zamierzasz stawiac serwer dla
wielu uzytkownikow to tylko na SCSI :o))))
Na stacji roboczej, jesli zle wybierzesz parametry uzyskasz z RAID0
wydajnosc taka jak dla normalnego IDE albo i jeszcze mniejsza :o(

> OK , w tym przypadku Mozesz miec 100% racji, ale dopuki nie sprawdzilbym w
> zaleznosci od aplikacji to nie bede sugerowal Twojej opcji.
>
> Powiedz mi jeszcze jakiego rzedu sa roznice miedzy proponowanym przez
CIebie
> 16KB stripem a maxymalnym dostepnym na tamtym kontrolerze ?
> ( w %)
Nie mam pod reka wynikow - pisze z pracy, a kontroler i wyniki siedza w
domowym kompie - ale w przyblizeniu 20% AFAIR.
Wieczorem z domu podesle dokladne wyniki.

Pozdr.
MaraBut