Re: Problem z konfiguracja RAID

Autor: PeJot (kpejot_at_skrzynka.pl)
Data: Tue 20 Nov 2001 - 18:35:20 MET

Użytkownik pluto <pluto80_at_go2.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:9tavd3$9el$1_at_galaxy.uci.agh.edu.pl...
> a ja slyszalem (nie mam dowodow ze to prawda) ze podbono progrgramowy
> stripping
> zaimplementowany w kernelu linuxa jest wydajniejszy niz ten sprzetowy
> realizowany
> przy kontroler HPT370 (chodzi tu o 2 dyski IDE).
> i mam w zwiazku z tym problem, bo nie wiem czy lepiej kupic karte ATA100 na
> HPT370,
> czy podpiac dyski normalnie na kanal IDE i zastosowac programowy stripping.
> ????

Stripping dysków ATA ma sens tylko wtedy gdy 2 dyski w macierzy są
na osobnych kanałach.
W przypadku interfejsu IDE na jednym kanale w tym samym czasie
może "nadawać" _tylko jeden_ dysk, drugi czeka aż zostanie
obsłużony ten pierwszy.

Interfejs SCSI na jednym kabelku nie ma takich problemów, rozkazy odczytu
mogą być nadawane nie dość że równolegle to jeszcze dyski wykonują je
w najbardziej optymalnej kolejności (w zależności od położenia głowic itp.).
No ale trzeba za to słono zapłacić.

A wogóle w całym tym strippingu chodzi o to żeby
kawałki danych plików były odczytywane w tym samym czasie z obydwu
dysków, teoretycznie podwajając tym samym transfer.
Czyli kawałek A z dysku1, kawałekB z dysku 2, kawałek C z dysku1
kawałek D z dysku 2 itd.

Raid software'owy w win2k/xp/linux może też znacznie zwiększać
szybkość odczytu ale dyski IDE muszą być także na osobnych kanałach.

PeJot