RAID - jak odzyskać dane?

Autor: Maciej Lankowski (berberek_at_priv.onet.pl)
Data: Wed 17 Oct 2001 - 07:28:17 MET DST

Witam!

Posiadam macierz założoną na kontrolerze Adaptec Array100 PCI.

Macierz składa się z czterech identycznych dysków.

Niestety ostatnio są z nią straszne kłopoty - np. podczas odczytywania
plików lub ich zapisywania (przez sieć) nagle zostaję od macierzy
odłączony, a ona sama przechodzi w tryb DOWN. W programie
administracyjnym pisze, że jeden z membersów jest DOWN.

Po restarcie wszystko wraca do normy na jakiś czas.

Mamy drugi taki kontroler na innych dyskach, innej płycie i innym
systemie operacyjnym i dzieje się dokładnie to samo.

Wymieniłem dysk na nowy. Na starym nie stwierdziłem żadnych bad-sectorów
ani innych kłopotów. Z nowym dyskiem macierz zachowuje się tak samo.

Wczoraj straciłem na stałe dostęp do danych na macierzy. W
administratorze jeden dysk jest DOWN, pozostałe są OK. Nie pomaga
wymiana dysku na nowy. Uruchomienie macierzy jest niemożliwe.

Sądziłem, że RAID jest po to, aby w przypadku padnięcia jednego dysku
można go wymienić i macierz się odbuduje samoczynnie... Widocznie źle
sądziłem.

Czy jest jakaś możliwość odzyskania danych? Jeżeli podłączam dyski
osobno, to zarówno partition magic jak FDISK widzi partycję dysku jako
Secure FileSystem. Nic nie da się zrobić...

  Berberek