Re: GLOSNY KOMPUTER-pomozcie prosze

Autor: Witold Wilk (maniack_at_tychy.com)
Data: Fri 12 Oct 2001 - 15:00:24 MET DST

Niejaki(a) Robert <robert_at_cisowa.net> w grupie pl.comp.pecet doznal(a)
olsnienia i napisal(a):
> Witam, jak w temacie widac moj kompyuterek robi duzo halasu:(

kup sobie elektronicznym z 50 diod prostowniczych okolo 1A/50V (np.
1n4007). koszt jedenj to 10groszy (u mnie ;) ), weic cale 5 zet. robisz
sobie spierw puodluzny uklad 15 diodek, do testowania jak to bedzie
glosno. nastepnie przecinaxsz czerwony kabelek przy wentylcu, i
przykladasz tak, by miec cos takiego

zasilanie----[ >]--[ >]----wiatrak

">" oznacza "kierunek" diody, tzw. dziala w jedna strone. nastepnie
obwiazujesz jeden koniec tego "ukladu" wraz z koncowka czerwonego (byle
bylo odpowiednio pod wzgledem kierunku. potem majac zaizolowane lapska
(gumowe rekawiczki?) przykladamy drugi koniec czerwonego do kolejnych
lutow miedzy diodami i sprawdzamy jak glosno wentyl dziala. notujesz ile
potrzebujesz diodek, a nastepnie wykonujesz uklad

prosto, latwo, bardzo skutecznie i dokladnie. mozna tez sie bawic
ukladami o zmiennej wielkosci napiecia, ale po co?raz wytestowujesz i
dziala. tak ma byc :))

aha - podczas testow wyciagnij zasilanie od yskow twardych, bo bedziesz
robil duzo zatrzyman, po co meczyc dyski?

i jedna rzecz - kiedy bedziesz grzebal w zasilaczu to koniecznie odlacz
kabel zasilania od zasilacza. just a precaution, ale zawsze o tym
pamietaj, bo ja raz zapomnialem i troche mi wlosy stanely deba ;)
polaskotalo mnie 220V... i przyjaralo lekko palec - przez 2 tygodnie nie
potrafilem bezbolesnie pisac na klawiaturze :))

po takim zabiegu komputerek bedzie cichszy. aha - co do wentyla na
procku - jesli to jest cielak I - do 433 na samym radiaotrze moze
dzialac, jesli to jest coppermine (p3 i cielak II) - to chyba do 800.
zakup duzego coolermastera (lub o podobnych wymiarach - 80x60) odepnij
wentyl i testuj wraz z czyms obciazajacym procka i sprawdzaj
temperature. jesli nie dochodzi do i powyzej 60^C przy zamknietej
obudowie w cieplym pokoju - no to ok. jesli chodzi za cieplo (osobiscie
to powyzej 50^C nie powinien dochodzic, IMHO) - no to bardzo zwolniony
wentylek zalatwi sprawe - taki duzy radiator daje dosc dobrego kopa w
chlodzeniu.

minus co do zmniejszania obrotow wentylatorow - jest w budzie cieplej.
dlatego oplaca sie miec otwarta obudowe i np. 1x 120x120 zwolniony do
wdmuchiwania powietrza, i nic wiecej (no i jeden 80x80 w zasilaczu).
takie rozwiazanie jest najcichsze i najwydajniejsze (nie musze chyba
mowic, ze 120x120 daje kopa niezlego nawet po zwolnieniu? :) ).

--
|__Witold "ManiacK" Wilk <maniack_at_tychy.com>_______+48607397423__|
|___________txt by: Tim - Fallout2 Dev. (Interplay)______________|