Re: 7V z 5 i 12

Autor: Mariusz (mariusz_at_cz.onet.pl)
Data: Tue 30 Oct 2001 - 13:28:40 MET

Witam !
Użytkownik "Raffa" <rafalw_at_interia.pl> napisał w wiadomości
> Witam pytanko do elektronikóe overlokerów
> Otórz Wentylator (zwykły) puszczony na 5 V czasem nawet nie ruszy !
> na 12 - widomo za głośno no więc pozostaje na 7V (+12 i masa do 5V) no
ktoś
> mnie postraszyłze w przypadku zwarcia 12 V idzie na zasilanie 5V i pali
np.
> podpięte tym zasilaniem dyski i inne .........
> i co wy na to ???
> moze da sie coś wlutować (bezpieczniki czy coś) między masa wentolatora a
5V
> ???????? (nie znam się więc licze na wyczerpujące wyjaśnienia)

> [...]

No ale ludziska z elektroniki czytają też tą grupę :-))))))
Dobra, a teraz odpowiedź.
Ryzykant z Ciebie. W wypadku małej awarii/zwarcia masz do wymiany całą
eletronike. Bezpieczniki są zbyt wolne. Są specjalne ultraszybkie
bezpieczniki do elektroniki, ale koszt takiego jest b. wysoki.
Prostsze rozwiazanie:
Wejdziesz w posiadanie drogą kupna układ 7808. Jak go położysz blaszką na
stole, nogami do siebie, to masz: lewa noga - +12V, środkowa noga - minus
zasilania, prawa noga - +8V i tutaj podłanczasz wentylatorek jednym
kabelkiem, a drugim do minusa. Wydajność prądowa tego stabilizatora to 1,5A
jeśli jest na radiatorku. Koszt całości od 1 zł do 1,5 zł.... a
bezpieczeństwo gwarantowane. Gdyby był zbyt ciepły, przykręć go tą blaszką
do obudowy np. zasilacza. Na przyszłość:
7805 - na wyjściu daje 5V

Nie zaszkodzi także do zacisków wentylatorka przylutować kondensator
47mikrofaradów/25V bardzo blisko stabilizatora, lub bezpośrednio do jego
pinów.

Pozdrawiam
Mariusz