Re: 7V z 5 i 12

Autor: Zbigniew Rutkowski (rutkowskiz_at_zetokat.com.pl)
Data: Tue 30 Oct 2001 - 12:16:55 MET

Użytkownik "BossMan" <b0ssman_at_skrzynka.pl> napisał w wiadomości
> czemu mialoby sie spalic? skoro chodzi na obnizonym napieciu?
> ja mam juz drugiego kompa w ktorym tak dzialaja i wszystko bez problemu..
> jak ci bardzo zalezy to wsadz jakis bezpiecznik np. 0,2 A albo 0,1A

Chyba jednak może się coś popalić. Nie wiem czy dobrze zrozumiałeś poprzedni
post, ale nie chodzi o to, że spali się wentylator (bo on faktycznie będzie
chodzić na obniżonym napięciu) ale o to, że wentylator jest wpięty POMIĘDZY
napięcia 12V i 5V. Jeżeli coś się stanie z uzwojeniem wentylatora i zewrze
te napięcia to faktycznie, napięcie 12V pójdzie na obwód 5-woltowy. Pewnie
chwilowo - zasilacz chyba ma jakieś zabezpieczenia - ale może wystarczyć,
żeby uszkodzić urzadzenia podpiete na 5V. Bezpiecznik może być za wolny.
Najbezpieczniej byłoby zbić 12V przy pomocy diody Zenera (i dobranego
opornika - zapytaj na grupie elektroników albo poszukaj wzoru w sieci) albo
scalonego stabilizatora.
Inna sprawa, że mało prawdopodobne jest zwarcie na wentylatorze, uzwojenie
raczej się przepali (przerwie obwód).