Re: Cienie na monitorze

Autor: Slawomir Marczynski (slawek_at_s1.tuniv.szczecin.pl)
Data: Wed 05 Sep 2001 - 11:15:11 MET DST

"Maciej \"yaq\"" <tp.sa_at_wp.pl> wrote:

:> Druga linia od dolu to ABL.

: wlasnie mam to na monicie abl... 191 a co to jest????:)

Auto Burn(ing) Limiter. Troche musialem sie naszukac, aby znalezc co
oznacza ABL w zargonie TV/monitory - chodzi o ustawienie, ktore redukuje
jasnosc obrazu (czyli prad anodowy lampy Browna) jezeli sygnal wejsciowy
obciazalby ja zbytnio. Na swoim monitorze mialem... no wlasnie nie pamietam
ile. Na polce w sklepie monitor mial - jezeli dobrze zapisalem - 194.

Tzn. najpier blednie zapisalem pierwsza cyfre z liczby 189, potem
przekresilem 1, potem dokonczylem zapisu dopisujac 94 - jedynka zostala
polowicznie jakby przekreslona.

Wedlug poradnika z Internetu ABL ustawia sie na Y=90 przy maksymalnym
kontrascie i polowie jaskrawosci, gdy obraz przedstawia "full white".
Drobne pytanie w jakich jednostkach jest owo Y - chocby czy sa one powszechne,
czy tez kazdy producent ma tu swoje widzinamsie. Moze byc i tak, ze np.
100 = 255 itp.

Ile masz w SCON i SBRT przy temperaturze "preset 6500"? (U mnie SCON 222.)

Walcze teraz z geometria i mora. Ciekawie jest... W kazdym razie gorna
granica mozliwosci mojej karty (CMX? GMX? na kosci nVidia GeForce2, made
in skosnoocy - co sie dziwic problemom z geometria... :) ) to jakies 75Hz
- powyzej widze owe paskudne cienie - niczym dorysowane twardym olowkiem
kreseczki. Jezeli [] to pionowa linia na 1 do 2 pikselkow, to widze jeszcze
gdzies powiedzmy 5% ciemniejsze od bialego tla cienie oznaczone |

  []|
  []|
  []|

Wniosek z tego prosty - dobre karty sa lepsze niz zle karty. I jak sie
kupuje monitor 17" trzeba kupowac tez markowa karte graficzna. Bo inaczej...
- w grach to nie przeszkadza, ale do pracy (wrzesien!) nadaje sie juz gorzej:
pisanie programow, edycja tekstow, retusz - a przy 144Hz wszystko wyglada
gorzej niz na Amisi z monitorem od Jabola (nota bene o specjalnie dlugiej
poswiacie, teraz juz takich nie robia).

--
Slawomir Marczynski (Mr)
Institute of Physics, Technical University of Szczecin