Krótki test ECS K7S5A !

Autor: Z.Maczynski_at_zetsa.torun.pl
Data: Tue 04 Sep 2001 - 07:08:23 MET DST

Przedstawiam :-) krótki test płyty głownej ECS K7S5A. Jeśli będzie jakiś odzew
to postaram się także przetestować płytę z pamięciami DDR.
Czekam także na propozycję co byście chcieli abym sprawdził jeszcze
(przetestował) na tej płycie głownej.
Proszę o pośpieszenie się , gdyż płytę mam tylko do środy.

Krótki test płyty głównej ECS K7S5A.

Wstęp

Dzięki uprzejmości firmy „Hobbit” z Torunia miałem okazje przetestować płytę
główną zaliczaną do grona płyt „low-end” czyli po prostu najtańszych na rynku.

Pierwszą rzeczą którą można zauważyć zaraz po wyjęciu płyty z pudełka jest jej
rozmiar.

Płyta jest sporych rozmiarów , jest większa od posiadanej przeze mnie płyty
Microstar K7Pro2.

Podczas montażu płyty głównej spotkała mnie nie miła niespodzianka. Płyta jest
tak sporych rozmiarów iż w o mojej obudowie Midi ATX (tzw. szerokiej) po
obłożeniu pamięci SDRam można było używać tylko jednego urządzenia w szufladzie
5 ¼”.Musiałem na czas testów zrezygnować z kieszeni do HDD a czytnik DVD
przesunąć na samą górę obudowy.

Krótka specyfikacja płyty głównej ECS K7S5A:

Obsługa procesorów Athlon i Duron z FSB 200 i 266MHz
chipset: SiS 735
wsparcie dysków IDE Ultra DMA 33/66/100
AGP x 4
Obsługa pamięci SDR 100/133Mhz i DDR 200/266Mhz
2 sloty dla pamięci SDR
2 sloty dla pamięci DDR
obsługa do 1GB Ram
dźwięk Codec AC'97
karta sieciowa 10/100 (opcjonalnie)
Konfiguracja testowa:

Procesor: Duron 600 MHz taktowany jako 6x100MHz , 6x133MHz i 8x100MHz

Pamięć Ram: 384MB Sdram PC133 (1x256MB PC133 Cas2 i 1x128MB PC133 Cas2)

Płyta główna: Microstar K7Pro2 (bios 2.6) i ECS K7S5A.

Karta graficzna: Creative Geforce 1 DDR (120Mhz/330Mhz)

Karta muzyczna: AC’97

Karta sieciowa: Realtek 10/100 PCI

Dysk twardy: Seagate U5 40Gb ATA100

Czytnik DVD : LGx12

System operacyjny : oprogramowanie: Windows 98SE, sterowniki SiSa v.1.06,
DirectX 8.0, VIA SP 4.31V , sterowniki do karty graficznej Detonator 12.9.

Wszystkie testy przeprowadzono przy V-sync = OFF.

Testy

Pamięci zostały ustawione w trybie PC133 SPD. W ECS ustawiłem dodatkowo pamięci
na tryb Ultra.

 VIA KT133 (6x100Mhz)
 VIA KT133 (8x100Mhz)
 SIS 735 (6x100Mhz)
 SIS 735 (6x133Mhz)

MDK2 640x480x16
82
97,52
72,92
103,72

MDK2 640x480x32
83,13
98,6
73,44
104,25

MDK2 1024x768x16
83,45
97,05
73,39
102,10

MDK2 1024x768x32
77,59
83,15
70,65
84,32

Q3 High 640x480
89
101,7
77,9
109,9

Q3 Normal 640x480
88,2
102,2
78,3
110,5

Q3 High 1024x768
71,3
73,6
67,6
74,1

Q3 Normal 1024x768
79,6
84,5
72,6
86,3

Sandra 2001 Pro
399/484
411/486
376/452
490/564

4. Zakończenie

Z powyższych testów wynika że SIS 735 najlepiej radzi sobie z procesorami
pracującymi na magistrali 266Mhz . Podczas pracy z procesorami z magistralą
200Mhz (Duron lub „stare” Athlony) wydajność jest sporo niższa od starego już
obecnie chipsetu VIA KT133.

Płyta ta nie posiada możliwości zmiany mnożnika ani regulacji napięcia. Nie
nadaje się więc dla osób chcących wycisnąć pełną moc z posiadanych procesorów :-

Podczas dwu dniowego testowania płyta działała stabilnie. Brakowało mi bardzo
możliwości zmiany napięcia i mnożnika. Jednakże dzięki temu że mój Duron jest
zasilany jeszcze napięciem 1.5V udało mi się za pomocą ołówka wymusić napięcie
1.75V i na tym napięciu podkręcić procesor za pomocą magistrali. Niestety płyta
posiada do wyboru tylko dwie częstotliwości 100 i 133Mhz.

Pozdrawiam
Zbigniew Mączyński
/// Kaszpir ///