Re: Jakie są rozmiary klastra w FAT32

Autor: Harrison Bergeron (harrison.bergeron_at_hoga.pl)
Data: Sat 29 Sep 2001 - 13:16:43 MET DST

Użytkownik "Przemek" <cornhole_at_darmo.alter.pl> napisał w wiadomości
> no niby ta ale PartitionMagic potrafi na partycji 4GB zrobić klaster 2KB -
> jak to wytłumaczyć?

wielkość wielkość wielkość
jednostki partycji partycji
alokacji FAT-32 FAT-16
 0,5KB 0,25GB *1)
 2 KB *2) 16MB- 127MB
 4 KB 0,25GB-8GB 128MB- 255MB
 8 KB 8GB-16GB 256MB- 511MB
16 KB 16GB-32GB 512MB-1023MB
32 KB 32GB-2048GB 1024MB-2048MB

*1) Dla partycji mniejszych jak 16MB jednostka o rozmiarze 4KB
*2) Nie dotyczy

Tak działa fdisk o ile mi wiadomo. Dzieląc dysk fdiskiem takie klastry
dostaniemy.
Pisałem, że widziałem jakiś program który umożliwiał wybór wielkości
klastra. To prawdopodobnie był PartitionMagic.

Dla FAT-32 i maksymalnej pojemności partycji wychodzi (fdisk):
32KB * X1 = 2048GB
X1 = 2^26 = 67 108 864
Tyle jest możliwych adresów na pewno (podobno ma ich być 2^32).
Teraz dla partycji 16GB:
8KB * X2 = 16GB
X2 = 2^21
Teraz wyszło mniej jednostek alokacji plików(?) na całej partycji (2^26 >
2^21). Nic innego tylko zostały jeszcze wolne adresy. Programy
partycjonujące dysk pewnie wykorzystują to zjawisko, zakładając mniejsze
klastry na partycji 16GB czy innej (przecież są jeszcze wolne adresy), np.
klastry po 2KB na partycji 4GB. To jest jedyne logiczne wytłumaczenie.
Znakiem tego FAT-32 umożliwia takie manewry, tylko głupi fdisk jest głupi.

Jeśli jest inaczej to proszę o sprostowanie, mnie ten temat też interesuje.

BTW PartitionMagic to nie jest taki ogier. Jak go sobie kiedyś
zainstalowałem to wcale nie potrafił się uruchomić. Wywalał komunikat w
stylu windowsowy błąd ochrony "Error 298vsd9:00385 program nie może się
uruchomić z tego dysku". A mam dysk podzielony tylko na 7 dysków logicznych,
i ten sobie nie radził. Słyszałem jeszcze, że potrafi zrobić prze jaja.

--
Pozdrawiam
Harrison Bergeron