Re: Jakie są rozmiary klastra w FAT32

Autor: Harrison Bergeron (harrison.bergeron_at_hoga.pl)
Data: Fri 28 Sep 2001 - 16:00:18 MET DST

> Swoją drogą to interesujące bo w FAT32 można zaadresować
> niemal 4 mld 295 mln jednostek alokacji co powinno umożliwić
> dla 4 KB klastra obsługę partycji do 16 TB... (o ile się nie mylę ;-)

Tablica FAT32 ma ograniczenie do 2 terabajtów.

wielkość wielkość
jednostki partycji
alokacji FAT-32
 0,5KB 0,25GB
 4 KB 0,25GB-8GB *
 8 KB 8GB-16GB
16 KB 16GB-32GB
32 KB 32GB-2048GB *

Jak widać rozmiary oznaczone gwiazdką są szersze (wielkość minimalna do
maksymalnej ma stosunek odpowiednio 32 i 64, w pozostałych 2). Można się
domyślać, że zakresy wielkości partycji dla poszczególnych rozmiarów
jednostki alokacji mogą się zachodzić na siebie (jest więcej możliwych do
wykorzystania adresów). Narzędzia Win9x mają rozmiar jednostki alokacji
przypisany na stałe. Ale widziałem chyba w Win2000, że są tam narzędzia do
partycjonowania dysku gdzie dla danej wielkości partycji można wybrać (4, 8,
16 lub 32KB) rozmiar jednostki alokacji (to zachodzenie).
Uwaga! Zwłaszcza ostatnie zdanie proszę traktować z przymrużeniem oka, z
Win2000 nie korzystam nie mogę tego sprawdzić, a pamiętam to jak przez mgłę.