Re: Czy to prawda ze laser sie moze zuzyc?

Autor: KRiZBi (krizbi_at_ANTYSPAMCUTITpoczta.fm)
Data: Tue 25 Sep 2001 - 23:32:25 MET DST

Dnia 25 Sep 2001 07:50:04 GMT, Slawomir Marczynski napisa艂/a :

>Radoslaw Sokol <rsokol_at_magsoft.com.pl> wrote:
>
>: Dlatego nigdy nie nale偶y u偶ywa膰 nagrywarki do czytania p艂yt i zawsze
>: dba膰, by nagrywarka pracowa艂a w czysto露ci (kurz osadzaj卤cy si臋 na
>: optyce powoduje konieczno露膰 zwi臋kszenia mocy lasera, co go od razu
>: szybciej wypala).
>
>Leee, bez przesady. Co niby sie wypala w /laserze/ ? Fotony?
>Elektrony? Dziury? Jezeli cos, to raczej degradacja soczewek
oj, chyba sobie sprawy nie zdajesz jak jest zbudowany laser
p贸艂przewodnikowy. To nie ledka, tam cz臋sto jest po kilka warstw z
r贸偶nymi domieszkami, niekt贸re musz膮 by膰 bardzo cie艅kie. Zgadnij co
b臋dzie si臋 z nimi dzia艂o wraz ze wzrostem temperatury, kt贸ry nast臋puje
w wyniku pracy laserka. Tym bardziej 偶e cz臋sto producenci kupuj膮 jak
najta艅szy wyr贸b o obni偶onej jako艣ci i trwa艂o艣ci. (bo po co dobra
dioda, skoro i tak mechanika padnie pierwsza :)))
>- zgaduje ze dawniej byly szklane (kwarcowe? szafirowe? chyba
>nie, bo to nie ta klasa cenowa) - a teraz daja z polimeru.
>No i brudek na powierzchni optyki ladnie wysuszony laserkiem
>- a moze nawet wtopiony w powierzchnie soczewek... brrrr.
a to swoj膮 drog膮, ale nie zmienia to faktu, 偶e diody laserowe tez mog膮
si臋 wypali膰.

>Laserek jest jak tranzystor - do dzisiaj mam dzialajace
>TG-2 - tam po prostu nie ma co sie popsuc jezeli nie zrobi
>sie czegos drastycznego.
a wiesz, 偶e robi膮 takie lasery p贸艂przewodnikowe, kt贸re padaj膮 po 100
godzinach a mimo to kosztuj膮 dziesi膮tki baks贸w ?
I mimo to kto艣 je kupuje :)

pozdro

--
KRiZBi