Re: Athlon kontra Pentium IV

Autor: A3.PL Tom (tom_at_a3.pl)
Data: Mon 27 Aug 2001 - 20:23:07 MET DST

> Taaak. To jeszcze zrob drugie porownanie - osob, ktore sobie swoj
> sprzet chwala i nie maja z nim wiekszych problemow (w granicach
> mozliwosci PC). I znowu posiadacze athlonow i duronow beda w
> przewadze. I co teraz?

Nie byłbym taki pewien. Wydaje mi się że tych co mają probelmy jest chyba
więcej niż tych co nie mają.

Albo inaczej jeśli wolisz: Ci co je mają, mają głównie z AMD. Z obserwacji
wynika że najmniej problemów mają użytkownicy sprzetu tzw "firmowego".
Więcej posiadacze składaków (słynne częściej się pojawiające niebieskie
ekrany i niedziałanie czegośtam), a z nich najwięcej posiadacze maszyn z
Amd. Nie twierdzę przy tym że Amd proukuje złe procesory (zobacz początek
dyskusji). Po prostu to są produkty skierowane w najniższe przedziały
cenową. A najtańsze, jakie jest, każdy wie. Za tanimi procesorami idą tanie
płyty główne, tanie pamięci, tanie zasilacze itp. To się kumuluje.

Gdyby Durona wsadzić na jedyną z prawdziwego zdarzenia (referencyjną
zresztą) płytę AMD, dać dobre stabilne temperaturowo pamięci, stabilny
zasilacz to byłby wówczas porządny sprzęt. Oczywiście nie byłby tak wydajny
jak obecne "przecinaki" ze stajni Soltek, MSI, Abit itp. Tą pierwszą
politykę stosują liczące się w świecie firmy. Np. Compaq, IBM, HP, Digital,
Siemens, Dell konstruują z głową i klasą swoje komputery. W wiekszości na
Intelu. Intel zresztą jako mający w tym oczywisty interes używa swoich
wpływów. Jako lider w wielkości produkcji dyktuje warunki przy stole przy
którym inni są ciągle przystawkami. To polityka po części monopolistyczna.
Przez te manipulacje kształtuje się rynek. Wiadomo że większa część
producentów podłączy się wówczas do "standardu". Powstanie więcej lepszych
rozwiązań. "Opozycja" wówczas, że tak się wyrażę, "walczy". To dobrze.
Konkurencja jest zdrowa.

Jednakże walka o rynek "entry level" nie jest do końca czysta. Z jednej, jak
i z drugiej strony. Intel szantażuje producentów a Amd + Via czaruje
odbiorców końcowych. Jednakże w wykonaniu tego pierwszego dzieje się to z
mniejszą szkodą dla jakości produkowanego sprzętu. A mnie jako klienta o to
najbardziej chodzi.

Pozdrawiam

Tomasz